Technologický boom 21. storočia alebo „Život na batériu“
Počas industriálnej revolúcie v 19. storočí poháňalo ľudstvo vpred množstvo vynálezov a snáď ten najmarkantnejší, ktorý zmenil budúcnosť všetkých, bola rafinácia ropy na pohonné hmoty. Produkt, ktorý rozvíjal sféry priemyslu, dopravy a dokonca aj textilu. V súčasnosti nás čaká ďalší veľký skok, ktorým bude batéria. Masívny rozvoj batérií začal koncom 20. storočia hlavne v telekomunikáciách a aktuálne smeruje do automobilového priemyslu, ku… Prečítať celé
Vladimír Orth
Zakladateľ skupiny United Group | Bratislava, Slovensko
Počas industriálnej revolúcie v 19. storočí poháňalo ľudstvo vpred množstvo vynálezov a snáď ten najmarkantnejší, ktorý zmenil budúcnosť všetkých, bola rafinácia ropy na pohonné hmoty. Produkt, ktorý rozvíjal sféry priemyslu, dopravy a dokonca aj textilu.
V súčasnosti nás čaká ďalší veľký skok, ktorým bude batéria. Masívny rozvoj batérií začal koncom 20. storočia hlavne v telekomunikáciách a aktuálne smeruje do automobilového priemyslu, ku skladovaniu a distribúcii elektrickej energie.
Súčasný vývoj napovedá, že najväčším a najznámejším výrobcom batérií bude spoločnosť Tesla, ktorá v štáte Nevada v meste Sparks stavia obrovský závod na batérie s názvom Gigafactory. Ide o spoločný podnik medzi Teslou a Panasonicom a o spoločnú investíciu v objeme päť miliárd amerických dolárov. V súčasnosti Panasonic patrí medzi troch najväčších výrobcov batérií vo svete, číslo jeden drží SDI Samsung a druhý post obsadzuje LGC LG. Uvedené spoločnosti ovládajú viac ako 50 percent trhu s batériami na celom svete.
Výroba Gigafactory sa bude sústreďovať na dva hlavné artikle: batérie do automobilov a batérie do domov a bytov s názvom Powerpack. Aktuálne je dokončených 15 percent priestorov. Podľa vyjadrenia majiteľa a CEO Elona Muska bude nutné stavať ďalšie závody bližšie k dopytu. Ako príklad uviedol Francúzsko, Španielsko, Indiu, Japonsko a Čínu.
Očakávaná plná prevádzka Gigafactory je naplánovaná na rok 2020, kedy plánuje Tesla vyrobiť až 500 000 elektromobilov.
Ak sa Elonove plány splnia, bude prvý, kto uzavrie okruh v rámci vertikálnej štruktúry. Krokom, ktorý k tomu nasvedčuje, je aj kúpa čiastočne vlastnenej spoločnosti na produkciu solárnych panelov a distribúciu energie spoločnosti Solar City v júni 2016 v sume 2,6 miliardy USD. Čiže nielen bude vyrábať autá, ale bude dodávať do nich aj náplne, na ktoré budú uvedené vozidlá jazdiť.
Aktuálne čísla, ktoré tvorí Tesla, sú veľmi zaujímavé, avšak aj napriek tomu stále vykazuje obrovskú stratu pre svojich investorov a nedosahuje avizované predaje. V prvej polovici 2016 dodali necelých 30 000 kusov a plán na druhú polovicu 2016 je vyšší, chcú predať viac ako 50-tisíc.
Spoločnosť, ktorá uviedla svoje akcie na burze v roku 2010 za 17 USD, má aktuálne hodnotu 196 USD a patrí medzi miláčikov burzy a technologických nadšencov značky, ale aj Elona Muska. Zaujímavý je aj názor investorov, akým je aj Ron Baron zo spoločnosti Baron Capital, ktorý spravuje kapitál vo výške viac ako 20 miliárd USD. Podľa Barona v priebehu 10 až 20 rokov hodnota Tesly narastie na 20-násobok.
Podľa iných investorov negatívny cashflow , ktorý už Elon Musk aj priznal, ho bude nútiť navýšiť kapitál a odhaduje sa, že to bude o 1,7 miliardy dolárov. Druhý problém, ktorý má Tesla a málokto ho pozná, je garancia Tesly s názvom RVG (Resale Value Guarantee). Program bol k 1.7.2016 zrušený. Avšak ak sa všetky vozidlá, ktoré sa v minulosti predali v rámci programu vrátia späť na trh, môžu Tesle spôsobiť veľké finančné problémy. Garancia hovorí, že pokiaľ predáte jazdenú Teslu o 3 roky za menej, ako značka garantuje, vyplatí rozdiel v strate, ktorú dosiahnete. To by bola veľmi veľká finančná záťaž na spoločnosť, ktorá aktuálne páli veľkú časť cashflow, aby dosiahla rentabilnú prevádzku.
Myslím, že Tesla dosiahne svoj cieľ, avšak najbližšie mesiace a roky budú veľmi ťažké, nakoľko pohľad investorov bude sledovať, či plány, ktoré boli prezentované, budú aj splnené.