Ekonomika a Biznis

Žijeme v dobe zmien, úžasných zmien

  • Rozvoj ľudstva prináša zmeny. Ako vznikajú zmeny? Ako nás ovplyvňujú? Ako sa na ne pripraviť? Čo ovplyvňuje ktorou cestou sa vydáme do budúcna?   Pokrok je hlavným agregátorom vývoja spoločnosti. Kapitalistické zriadenie a jeho konkurencieschopné prostredie nás stále ženie vpred. Pokrok ženú vpred viaceré aspekty. Medzi tie najdôležitejšie patria: zvyšujúci sa počet obyvateľstva a z… Prečítať celé
  • Selektívne využitie automobilov v budúcnosti

  • Automobil, ktorý je dennodennou súčasťou našej existencie a vyjadrením našej slobody už čoskoro zmení podstatu jeho použitia. Čo vplýva na to ako vlastníme, resp. používame automobil? Ako je to dnes?     Rok 2017 V súčasnosti najčastejším spôsobom použitia automobilu je: – vlastníctvo (10%) Náročný spôsob nákupu vlastnenia a údržby, ktoré trvá zväčša 5-8 rokov… Prečítať celé
  • Kvantitatívne uvoľňovanie – dobro či zlo?

  • V poslednom čase sme si mohli všimnúť mnohé diskusie a články na tému kvantitatívne uvoľňovanie (v angličtine quantitative easing, QE). Drvivá väčšina z nich je zameraná proti tomuto fiškálnemu stimulu. Aká je realita? Poďme sa spolu na to pozrieť.   Čo je kvantitatívne uvoľňovanie? Ide o mimoriadny program stimulácie ekonomiky, keďže všetky štandardné spôsoby (zníženie úrokových sadzieb,… Prečítať celé
  • Prečo a kedy nastane ropný šok?

  • V mojom predchádzajúcom článku zo septembra 2016 som predstavil ako vidím nástup elektromobilov. Rád by som teraz na neho nadviazal a predstavil víziu toho, aké dôsledky to bude mať pre spoločnosť.   Všetci vieme, že aktuálna ťažba ropy je na maximách. Ťaží sa na súši, na mori a vďaka najnovším technológiám aj z bridlíc a pieskov. Takisto vieme, že neustálym čerpaním… Prečítať celé
  • Jeden pás, jedna cesta

  • Číne, ktorá sa stala najväčšou svetovou ekonomikou, sa darí presadzovať vlastnú etapu globalizácie. Odmietnutie medzinárodných dohôd o transpacifickom spoločenstve s Áziou (TPP) a transatlantickom pakte s EÚ (TTIP) zo strany USA jej vytvorilo nový manévrovací priestor.   V roku 2014 ČĽR prezentovala novú rozvojovú stratégiu Jeden pás, jedna cesta (One Belt, One Road, OBOR). Očakáva prepojenie ekonomického potenciálu krajín… Prečítať celé
  • Aj napriek digitalizácii je „kancelária bez papiera“ zatiaľ nereálna

  • 81% slovenských respondentov v štúdii uviedlo, že považujú tlač za kľúčovú pre fungovanie svojho pracovného odvetvia, pričom prezradili, že tlačia v priemere 31 strán denne. Najobľúbenejšími položkami pre tlač sú zmluvy, nasledujú faktúry a tabuľky.   Ešte v roku 1978 britsko-americký vedec Frederick Wilfrid predpovedal, že moderné kancelárie budú fungovať celkom bez používania papiera a tlače…. Prečítať celé
  • Korene globalizácie

  • Termín „globalizácia“ prvýkrát použil významný ekonóm Theodore Levitt v článku „Globalizácia trhu”, ktorý bol uverejnený v magazíne “Harvard Business Revue” v máji 1983. V súčasnej dobe sa globalizácia vníma ako vyššia úroveň kapitalizmu. Sociológovia Martin Albrow a Elizabeth King definovali globalizáciu ako smerovanie procesov k jednej svetovej spoločnosti. Je nutné chápať ju ako súčasť pokroku, je… Prečítať celé
  • Vzostupy a pády spoločenstiev

  • Fascinujúce vzostupy a pády. Začnime pohľadom do histórie. Udalosti, ktoré prvé prídu na myseľ, sú vznik a zánik Rímskej ríše, veľký Egypt či Mayovia. Za vznikom a zánikom veľkých spoločností sú nasledujúce faktory, ktoré ovplyvňujú sled udalostí.   Lídri Uvedenú spoločnosť vytvorili, prípadne ďalej utvárali. Lídrom je človek, ktorý vedel, čo a ako chce dosiahnuť. Vedel sa na svoj cieľ sústrediť,… Prečítať celé
  • Investície pre budúcnosť a prevencia kríz

  • Každý sa už stretol s nejakou krízou. Kríza je negatívna udalosť, ktorá je v zásade dôsledkom skoršieho problému – dalo by sa povedať, že je vyvrcholením určitého negatívneho cyklu. Niektoré krízy vieme predpovedať, ale mnohé sa nedajú alebo len s veľkými ťažkosťami, ako napríklad environmentálne.   V histórii ľudstva by sme našli rozličné typy kríz – politické, spoločenské, ale… Prečítať celé
  • Globalizácia a nové čínske výzvy svetovému hospodárstvu

  • Transformáciu svetového hospodárstva, ktorá je pod vplyvom rozsiahlych vývojových diskrepancií, ovplyvňujú podmienky podnikania na všetkých regionálnych trhoch, či už ide o ich výkonnosť, dostupnosť alebo dosahované cenové parametre.   Čoraz väčšmi sa fragmentujú hodnotové reťazce produktov a firmy sú odkázané na rozsiahlejšiu internacionalizáciu svojich aktivít, kooperáciu a špecializáciu výrobného procesu. Globalizácia ako hlavný fenomén týchto procesov… Prečítať celé
  • Slovensko postupne mení svet online reklamy, zavádza nový štandard

  • Aj v našich podmienkach sa dá začať konkurovať Googlu a Facebooku. Slováci prišli s odvážnou inováciou, ktorá má potenciál ovplyvniť trh s reklamou u nás i v zahraničí.   Súčasný trh s online reklamou je pestrý a inzerenti využívajú služby hneď niekoľkých poskytovateľov reklamných nosičov. Najpopulárnejšími sú Google a Facebook, pričom v našom regióne pre… Prečítať celé
  • Prečo sú peniaze dôležité? A sú vôbec?

  • Asi každý z nás by vedel na túto otázku odpovedať. Tejto téme sa odborne venuje aj ekonomická psychológia a výsledky výskumov vás určite prekvapia (aj utvrdia) vo vašich postojoch a názoroch na peniaze.   Peniaze sú v súčasnom modernom svete všadeprítomné a sú dôležitým motívom konania, čiže ovplyvňujú naše správanie. Priamo a preukázateľne. Premietajú sa… Prečítať celé
  • Kľúč k produktivite zamestnancov? Platené voľno.

  • Firmy neustále skúšajú, ako zvýšiť produktivitu svojich zamestnancov. Flexibilný pracovný čas, možnosť pracovať aj z domu, spríjemnenie pracovného prostredia stolným futbalom či ping pongovým stolom… Je však ich výkon naozaj lepší? Prispieva to k rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom?   V súčasnosti je trendom najmä v medzinárodných firmách, že sa snažia svojim zamestnancom poskytnúť… Prečítať celé
  • Sila reklamy: Manipulujú marketéri so spotrebiteľmi?

  • Cieľom každého marketingu je predať produkt alebo službu a udržať si zákazníka aj v budúcnosti. Aby sa tak stalo, musia marketéri skúmať a poznať správanie spotrebiteľov. Keď vedia predvídať určité vzorce správania spotrebiteľa, dokážu aj správne zvoliť a zacieliť marketingové nástroje. Dá sa to považovať za manipuláciu alebo je to veda?   Dôvodom, prečo marketéri… Prečítať celé
  • Quo vadis, svetová ekonomika?

  • Svetová ekonomika pod tlakom globalizácie potvrdzuje rozsiahle zmeny v svojom fungovaní. Miera jej interdependencie na hospodárskom vývoji Číny rástla, a to nielen pokiaľ ide o exportno-importné toky tovarov a služieb, ale významne sa dotýkala aj komoditných trhov. Na zmeny v dopyte hlavne po energetických vstupoch nebola pripravená, a preto to celkom zákonite malo vplyv na… Prečítať celé
  • Crowdberry spája voľný kapitál s inovatívnymi nápadmi

  • Slovensko zažíva v poslednom období boom v oblasti budovania startupového ekosystému. Na scéne sa objavuje čoraz viac kvalitných tímov sústredených v startupoch. Vznikajú venture capital investičné firmy. Neustále sa otvárajú nové co-workingové priestory a organizujú sa rôzne eventy zamerané na podporu podnikania. Startupy sa stali skvelou pracovnou príležitosťou pre mladých ambicióznych ľudí a zároveň predstavujú… Prečítať celé
  • Vlastníctvo automobilu a blízka budúcnosť 2025

  • Žijeme život, ktorý je ovplyvnený zrýchľovaním existencie a veľkého rastu počtu obyvateľstva. Kým v roku 1804 žila na planéte jedna miliarda ľudí, dnes je to 7,4 miliárd a predpoveď na rok 2050 hovorí o čísle až 9,7 miliardy.   Technologické novinky a najmä internet ovplyvňujú naše každodenné životy. Dôležitými smermi sa ukázali globalizované tovary, služby a informácie. Medzi najdôležitejšie prvky rozvoja 21. storočia nepochybne patrí automobil… Prečítať celé
  • Ako zostať na vrchole, keď ste už mali úspech?

  • Sociálna psychológia sa zaoberá aj praktickými tipmi pre lídrov a efektívne riadenie. Tu je zopár z nich.   Či už ste vo firme na vedúcej pozícii alebo iba bežným zamestnancom, neustále sa snažíte dobre rozdeľovať svoj čas a energiu. Riaditeľ robí dlhodobé plány, manažér vyberá vhodné projekty pre rôzne tímy a členovia tímov sa rozhodujú,… Prečítať celé
  • Najspokojnejší s kariérou sú Američania a Francúzi

  • Najnovší výskum robený v 14 krajinách sveta zisťoval postoje zamestnancov k produktivite a rovnováhe medzi prácou a životom.   Autorom výskumu s názvom 2016 Global Attitudes Towards Work Report je softvérová spoločnosť, ktorá analyzovala výpovede 6250 zamestnancov. Výskumu sa zúčastnili krajiny ako Austrália, Kanada, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Írsko, Taliansko, Holandsko, Nový Zéland, Poľsko, Španielsko, Švédsko,… Prečítať celé
  • Ako zefektívniť pracovné stretnutia

  • Pracovným stretnutiam sa väčšinou nevyhnete. Mnohé z nich sú však dlhšie, ako ste plánovali a ani ich výsledok nie je nakoniec taký, ako by ste chceli.   Niektoré zdroje uvádzajú, že až polovica všetkých stretnutí je v podstate zbytočných, pretože by sa dali nahradiť e-mailom alebo nie je ich čas využitý správne. Vraj je to… Prečítať celé
  • 10 tipov, ako lepšie spoznať potenciálneho zákazníka

  • Ak chcete, aby bola vaša komunikácia smerom k potenciálnym zákazníkom efektívna a aby bola vaša značka pre nich lákavá, mali by ste lepšie spoznať vašich zákazníkov.   Každý podnikateľ by mal vedieť povedať, kto je jeho potenciálny zákazník. Ale viete, aký je váš cieľový trh, prečo ním je a akým problémom čelí? Čomu tento trh verí… Prečítať celé
  • Digitálne vzdelanie je zadarmo aj na Slovensku

  • Projekt Digitálna garáž je súčasťou väčšieho programu, ktorý vedie Google pod názvom Pomáhame Slovensku rásť. Vzdelanie skutočne môže byť aj zadarmo. Dôkazom toho je internet, na ktorom dnes nájdete desiatky, stovky a možno až tisíce rôznych kurzov a školení, ktoré sú celkom zadarmo. Skvelým príkladom je populárny projekt Khan Academy, ktorý priam láme rekordy v… Prečítať celé
  • Vývojové trendy ľudstva

  • Trendy udávajú smer. Trendy spôsobujú, ako sa obliekame a kam chodíme na dovolenku. Majú za následok to, že niečo je úspešné a niečo nie. Čo vlastne samotné trendy sú? Trendom podliehajú výrobky, služby i vzťahy. Celé ľudstvo ich pozná a používa. Ovplyvňujú každého. Ak je trendom kúpa bieleho auta, väčšina ľudí pri nákupe auta vyberá bielu farbu…. Prečítať celé
  • Boom startupov

  • V posledných rokoch vznikol celkom nový priemysel. Dalo by sa povedať, že je to priemysel s nápadmi, ktoré schopní ľudia pretvárajú do plánov a projektov. Volajú sa startupy a my zažívame ich rozmach.   Boom startupov vnímame ako súčasť našej prítomnosti už niekoľko rokov, avšak väčšie rozmery nabral až v poslednej dobe. Startupy prichádzajú nielen zo… Prečítať celé