Teniskový ošiaľ
Tenisky sa pôvodne používali len pri hraní tenisu. V posledných rokoch však dopyt po nich prudko narástol, najmä po obmedzených sériách, takzvaných „deadstock“ – ide o tenisky, ktoré sa v obchodoch predávajú v obmedzenom počte a už nie sú v ponuke (iba ak by sa v budúcnosti plánovalo doplnenie zásob). Niet pochýb, že tento ošiaľ sa spustil ešte v súvislosti s Michaelom Jordanom,… Prečítať celé
Filip Orth
Head of Sales @ United Technologies Group
Partner @ Wanderer Capital
Student @ Santa Clara University, Silicon Valley
Bratislava, Slovensko
Tenisky sa pôvodne používali len pri hraní tenisu. V posledných rokoch však dopyt po nich prudko narástol, najmä po obmedzených sériách, takzvaných „deadstock“ – ide o tenisky, ktoré sa v obchodoch predávajú v obmedzenom počte a už nie sú v ponuke (iba ak by sa v budúcnosti plánovalo doplnenie zásob).
Niet pochýb, že tento ošiaľ sa spustil ešte v súvislosti s Michaelom Jordanom, basketbalovým hráčom v lige NBA. Jeho spolupráca s Nike na vývine basketbalovej obuvi sa začala v roku 1984 modelom Air Jordan 1. Značka sa preslávila a firma Nike sa čoskoro pustila do ďalších modelov. Značkové tenisky Nike Michaela Jordana – niekedy sa im hovorí aj jordany – sú rozhodne zberateľskou ikonou všetkých čias.
Začiatok tejto kultúry športovej obuvi siaha až do roku 1917, keď firma Converse uviedla na trh tenisky Converse od Chucka Taylora.
V posledných rokoch teniskový boom zosilnel a firmy ho privítali, najmä veľké značky ako Adidas, Nike, Under Armour, Puma a ďalšie. Aj vďaka mediálnemu šialenstvu sa tenisky stávajú pre mnohých azda najdôležitejším módnym prvkom. Veľké značky majú jasnú odpoveď – z ich liniek prúdi obrovské množstvo rozličných modelov. Z nich mnohé sú dôverne známe po celom svete, aj ľuďom, ktorí nesledujú vývoj v tejto oblasti. Napríklad z Adidasu momentálne dominuje rad Yeezy alebo nové NMD. Obidva rady sú väčšinou „deadstock“, čo vyvoláva obrovský dopyt zo strany zákazníkov, ktorí sú ochotní zaplatiť predajcom – takzvaným resellerom – obrovské sumy. Tí kupujú zvyčajne za bežnú predajnú cenu, ale snažia sa potom tenisky predať za oveľa väčšiu sumu, ktorá závisí od dostupnosti a dopytu.
Tenisky vytvorili priestor aj pre ďalšie podnikanie, záujem sa stále zvyšuje, aj čo sa týka investícií a prémiových cien. Vznikol priestor pre resellerov, obchody, zberateľov, blogy, webstránky, pridružené produkty (napr. čistiace prípravky na topánky) a ďalšie. Pre iných je zaujímavá možnosť investícií, vidia potenciál a dôverujú sile dopytu, pokiaľ ide o stanovené ceny. Aj keď ide o podstatné investície, pre firmy nemusí byť jednoduché ich využiť v najbližších rokoch, ale pre zákazníka môžu byť zaujímavé. Vezmime si napríklad spomínaný rad Yeezy – prvý model 350 Pirate Black od Adidasu (2015) sa predával za obchodnú cenu 200 dolárov.
Tenisky prakticky nebolo možné zohnať, ani v oficiálnych obchodoch. Ak sa dostali do predaja, vypredali sa hneď ráno v prvý deň. Obchody museli organizovať losovanie, aby každý mal rovnakú šancu tenisky získať a aby sa ľudia nepúšťali do bitiek. Tenisky kúpené za 200 dolárov sa dali predať aspoň za 1500, podľa veľkosti a opotrebovanosti. Investori a zberatelia, nazývaní aj „sneaker heads“, si najväčšmi cenia najmenšie a najväčšie veľkosti, keďže sa vyrábajú ešte v menšom množstve ako bežné veľkosti, a sú teda aj drahšie.
Na zamyslenie – ak ste v roku 2011 kúpili tenisky Air Jordan 3 Black Cement, v roku 2015 by ste na nich zarobili 162%, čo je viac, ako by ste získali za podiely v Apple (134%) alebo na S&P 500 (82%). Tento fakt možno vypovedá o sile teniskového ošiaľu, ale opatrnosť je na mieste, tak ako pri každom rýchlom náraste ceny.
Zdroj: www.stockx.com