Testovali sme plug-in hybrid Mercedes-Benz GLE 500e
GLE 500e je špeciálna verzia automobilu, ktorý už v základe disponuje tou najvyspelejšou technikou a mimoriadnymi jazdnými vlastnosťami. Aké je to jazdiť s vyše dvojtonovým SUV-čkom na elektrinu? Mercedes-Benz GLE je pokračovateľom populárneho modelového radu triedy M (a ML), ktorá má v produktovom portfóliu značky svoje nezastupiteľné miesto. Spoločne s BMW X5 sa Benz… Prečítať celé
GLE 500e je špeciálna verzia automobilu, ktorý už v základe disponuje tou najvyspelejšou technikou a mimoriadnymi jazdnými vlastnosťami. Aké je to jazdiť s vyše dvojtonovým SUV-čkom na elektrinu?
Mercedes-Benz GLE je pokračovateľom populárneho modelového radu triedy M (a ML), ktorá má v produktovom portfóliu značky svoje nezastupiteľné miesto. Spoločne s BMW X5 sa Benz doťahuje o piedestál vôbec prvého SUV-čka na svete a pozíciu toho najlepšieho. V tomto súboji sa k nim ešte pridáva aj Audi Q7, Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg, ale neradi by sme tieto vozidlá porovnávali, pretože každé z nich oslovuje inými vlastnosťami, mierne odlišnou cenou od konkurencie a iným (a nezameniteľným) charakterom.
Bez preháňania môžeme tvrdiť, že model GLE patrí medzi najlepšie SUV-čka na svete. Obsahuje techniku, ktorú nachádzame aj v limuzínach triedy S, luxusný interiér, veľkorysý priestor pre piatich pasažierov, stovky litrov batožinového priestoru a veľkú svetlú výšku, ktorá GLE predurčuje aj do náročnejšieho terénu. Oceňujeme možnosť zdvihnutia svetlej výšky o zopár centimetrov navyše, režim aktívnej asistencie počas jazdy z kopca a progresívny pohon všetkých štyroch kolies 4MATIC, ktorý si iba ťažko bude hľadať rovného konkurenta. Nedá sa tiež nespomenúť úžasná funkcionalita kamier a senzorov, ktoré vodičovi umožňujú adaptívnemu tempomatu a udržiavaniu v jazdnom pruhu trochu si oddýchnuť počas jazdy diaľnicou.
GLE má rozmery, ktoré možno dvíhajú obočie a nabádajú pýtať sa, kde sa vôbec dá s takýmto vozidlom zaparkovať. V skutočnosti je ale GLE praktické aj po tejto stránke a oceňujeme výbornú manévrovateľnosť – a nie je to iba o kamerách a senzoroch, ktoré fungujú spoľahlivo a s prekvapivou presnosťou.
Spojenie síl benzínového a elektrického motora
Pod kapotou GLE 500e sa nachádza spaľovací benzínový motor s objemom takmer tri litre, ktorého vlastnosti sú splneným snom každého priaznivca poctivého motorizmu. Motor so šiestimi valcami má dvojnásobné preplňovanie, maximálny výkon až 325 kW a napojený je na 7-stupňovú automatickú prevodovku 7G-Tronic s možnosťou manuálneho radenia páčkami za volantom. Aj napriek vysokému výkonu a silnému krútiacemu momentu prevádzka motora vyhovuje náročným normám Euro 6. A ten zvukový prejav v športovom režime, to je nádhera!
To, čo robí model 500e výnimočným, je prítomnosť silnejších batérií a doplnkového elektrického motora. Dá sa povedať, že nie je ani tak doplnkový, ako skôr druhý a plnohodnotný. GLE 500e je totiž plug-in hybrid, čo znamená, že je schopné jazdiť aj výlučne na elektrinu a batérie sa okrem vstavaného rekuperačného systému nabíjajú aj samostatne pripojením kábla. Počas týždňového testu sme vedeli oceniť rekuperáciu, ktorej efektivita nás veľmi milo prekvapila – zdá sa, že ak na pol dňa vynecháte z pohonu elektrický motor, rekuperáciou získate energiu aj na 20 elektrokilometrov (maximálne však 35, čo je hranica kapacity batérií). Tie potom môžete využívať dvomi spôsobmi: ako E-MODE alebo HYBRID.
Jazdné režimy
Jazdný režim E-MODE využíva na pohon výlučne elektrický motor, vďaka čomu sú spotreba benzínu a tiež emisie CO2 nulové. Výrobca uvádza, že pri plnom nabití jeho SUV-čko prejde aj 30 kilometrov, avšak v reálnych podmienkach sme boli z dojazdu mierne sklamaní. Ak si nedáte pozor na kultivovanosť jazdy, v pohode tento teoretický dojazd klesne aj pod polovicu. Pohon v režime E-MODE má význam v dopravných zápchach a vtedy, keď máte možnosť svoje vozidlo dobíjať počas noci vo vlastnej garáži. Je to nezvyčajný pocit, keď idete v aute a nepočujete skoro nič iné okrem valivého odporu kolies. Pri rozbiehaní počujete zo zadných partií automobilu jemné bzučanie rotora. Je to skoro ako zo sci-fi filmu.
Druhý režim, ktorý aktívne využíva elektrický motor, je HYBRID. Nedá sa povedať, že by v ňom bol jeden alebo druhý motor ten prioritný, pretože počítač podľa aktuálnej potreby prepína medzi elektrickým a benzínovým agregátom. Vo výsledku sa vám na displeji pred volantom objaví údaj o priemernej spotrebe nižší aj o 5 litrov na 100 kilometrov jazdy, čo považujeme za famózny výsledok. Musíme sa priznať, že sme s GLE veľmi nejazdili “na spotrebu”. Zaujímalo nás, akú spotrebu bude mať vodič v praxi, keď bude autom jazdiť ako na každom inom. Priemerná spotreba na trase asi 223 kilometrov (z toho 60% diaľnica, 15% mesto a 25% medzimesto) výlučne na spaľovací motor bola 14,9 l/100 km. Na takto veľké SUV je to pomerme dobrý výsledok. Rovnakým jazdným štýlom na rovnakej trase späť sme namerali priemernú spotrebu iba 10,5 l/100 km, keď sme do činnosti zapojil aj elektrický motor v režime HYBRID. Takáto úspora je veľmi pekná, a to sme sa ani veľmi nesnažili. Myslíme si však, že spotreba udávaná výrobcom je v reálnych podmienkach nedosiahnuteľná.
Na negatívnu kritiku nie je dôvod, hoci…
Mercedes-Benz GLE 500e je mimoriadne presvedčivý automobil a pozitívne oslovil každého, kto si doň nasadol. Spojenie benzínového motora s tým elektrickým je pôsobivé a zastávame presvedčenie, že práve hybridný pohon je pohon budúcnosti. Otázna je už iba finančná návratnosť nadobúdacej investície tohto plug-in hybridu. Máme však podozrenie, že keď si niekto kúpi takto drahý Mercedes, toho úspora na spotrebe paliva veľmi nezaujíma…
Kľúčové technické vlastnosti
Pohon: permanentný 4MATIC, plug-in hybrid
Hlavný motor: benzín, V6 2996 cm3, 325 kW, 650 Nm, 2×preplňovanie, Euro 6
Max. elektrický dojazd: cca 30 km
Prevodovka: 7-stupňový automat Daimler-Benz 7G-Tronic s možnosťou manuálneho radenia
Rozmery (dך×v): 4819×1935×1796 mm, rázvor 2915 mm
Hmotnosť: 2390 kg
Nádrž: 80 litrov
Max. rýchlosť: 245 km/h (259 teoreticky)
Zrýchlenie 0-100 km/h: 5,3 sekundy
Spotreba (výrobca): min. 3,5 l/100km
Spotreba (náš test v režime hybrid, kombinovane) 10,5 l/100k