Toto je 10 dôležitých áut predstavených v Ženeve. Zmenia náš svet.
Automobily budú čoraz rozmanitejšie a blízka budúcnosť bude rúcať konvencie. Autosalón v Ženeve sa tento týždeň otvoril pre novinárov a čoskoro svoje expozície sprístupní aj pre verejnosť. Tohtoročný autosalón sa jednoznačne vyprofiloval ako priestor na premiéry elektromobilov a elektrifikovaných automobilov. Trend elektrifikácie je v Európe neúprosný a musí sa mu podriadiť každá automobilka. Prinášame… Prečítať celé
Automobily budú čoraz rozmanitejšie a blízka budúcnosť bude rúcať konvencie.
Autosalón v Ženeve sa tento týždeň otvoril pre novinárov a čoskoro svoje expozície sprístupní aj pre verejnosť. Tohtoročný autosalón sa jednoznačne vyprofiloval ako priestor na premiéry elektromobilov a elektrifikovaných automobilov. Trend elektrifikácie je v Európe neúprosný a musí sa mu podriadiť každá automobilka.
Prinášame vám výber desiatich automobilov, ktoré zažili svoj debut práve na ženevskom autosalóne, a ktoré budú trendsettermi v nasledujúcich rokoch v autopriemysle.
Peugeot e-208
Nová generácia Peugeotu 208 priniesla okrem modernejšieho vzhľadu a hodnotného interiéru aj verziu e-208 s plne elektrickým pohonom. Kategória subkompaktov na elektrinu dodnes nemala veľa reprezentantov a taký Renault ZOE sa nemusel pre svoj nekonvenčný vzhľad páčiť každému. BMW i3 je takisto priveľmi nápadné a možno až príliš odvážne pre bežného človeka. Príchod elektrického pohonu do modelového radu 208 znamená ústretový krok k ľuďom, ktorým sa elektromobilita páči, ale nechcú silou-mocou vytŕčať z radu a pútať na seba pozornosť pri každom zastavení na červenej.
KIA e-Soul
Do Európy sa dostane už výlučne elektrická verzia novej generácie vozidiel Soul, napríklad Spojené štáty ešte budú môcť nakupovať aj spaľovacie verzie. Tento nezvyčajný automobil kombinuje karosárske vyhotovenia hatchback, crossover a MPV a razí si svoju vlastnú cestu. V elektrickej verzii ponúka veľký batožinový priestor, rozsiahlu konektivitu na palube a predstavuje väčšiu alternatívu k vyššie uvedenému Peugeotu e-208.
SEAT Minimó
SEAT Minimó je kuriózny koncept elektrickej štvorkolky pre mestskú mobilitu. „Automobil“ sa nápadnejšie podobá na starší Renault Twizy, to je však dôsledok obdobného prístupu k mobilite. Riešenie od značky SEAT poskytne priestor pre dvoch pasažierov, pričom spolujazdec je usadený za vodiča. Šírka a dĺžka vozidla sú ideálne pre pohyb v úzkych mestských uličkách a posed je pritom na úrovni menšieho SUV, vďaka čomu má vodič dobrý výhľad na svoje okolie. Očakávame, že aj napriek tomu, že sa jedná iba o koncept, takýto typ dopravných prostriedkov budeme vo veľkých mestách vídať čoraz častejšie a SEAT má príležitosť stať sa jedným z lídrov tohto trhu.
Mercedes-Benz EQV
Úplne nový model EQV od automobilky Mercedes-Benz prevzal charakter tradičnej Triedy V po facelifte, ale disponuje výlučne elektrickým pohonom. Vzhľad automobilu sa mierne upravil pre potreby vizuálneho zdôraznenia elektrického hnacieho ústrojenstva, pritom nevybočuje z dizajnového jazyka automobilky. V súčasnosti je význam naftových agregátov v segmente dodávok a mikrobusov nepopierateľný, je pritom očividné, že budúcnosť počíta aj s ich elektrifikáciou. Dojazd elektromobilov síce stále nie je dostatočný, ale minimálne v ohľade maximálneho krútiaceho momentu a komfortu počas jazdy by elektromotory mohli byť pre tento segment prínosné. Podstatné je, že Mercedes neukázal žiadnu atraktívnu, ale nezrealizovateľnú víziu vozidla, ale hotový automobil s realistickými ambíciami.
Imagine by Kia
Koncept elektromobilu s neurčitým karosárskym vyhotovením od juhokórejskej automobilky je dôkazom, že automobily sa postupne zbavia klasického členenia do kategórii. Imagine by Kia nie je ani kupé, ani crossover, ani SUV – má zo všetkého niečo a vyzerá výborne. Mimochodom, automobilka na koncepčný automobil osadila nové logo, ktoré takisto môže byť avízom na budúce rozlišovanie subznačiek známych automobiliek. Mercedes má svoje EQ, BMW má i, Kia bude mať rovnomennú značku, ale s odlišným vizuálom.
BMW radu 7
Luxusné automobily budú ešte väčšie, ešte nápadnejšie, ešte robustnejšie, výkonnejšie a technologicky vybavenejšie. Kto videl nové BMW radu 7 naživo, ten je ohromený prácou dizajnérov. Typické bavorské ľadvinky nadobudli priam obludné rozmery, v konečnom dôsledku však limuzína práve vďaka nim pôsobí dominantne a luxusne. Očakávame, že aj iné vlajkové lode prémiových výrobcov budú čoraz dominantnejšie, nápadnejšie a nebudú sa báť rúcať konvencie.
Lamborghini Huracán EVO Spyder
Nové Lamborghini Huracán EVO Spyder je archetypom moderného superšportu. Poháňa ho atmosférický 10-valec s objemom 5,2 litra, max. výkonom 470 kW (630 koní) a max. krútiacim momentom 600 Nm. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h už za 2,9 sekundy je mimoriadne pôsobivé, rovnako tak cena vozidla prevyšujúca 459-tisíc amerických dolárov. Superšporty sa budú aj naďalej vyvíjať a budú musieť ponúkať čoraz extrémnejšie výkony a technické údaje, pretože na päty im začínajú šliapať výkonné SUV-čka.
Škoda Kamiq, Škoda Vision iV, Mazda CX-30 a ďalšie crossovery
Subkompaktné SUV a crossovery majú nezameniteľné čaro. Čo-to preberajú z veľkých SUV-čiek, čím stúpa ich spoločenská hodnota, pritom majú praktické rozmery, modernú techniku v interiéri a sú zvyčajne poháňané ľahšími úspornými motormi, modernými benzínovými trojvalcami. Ani kritické odhady netvrdia, že by sa záujem o tento typ automobilov klesať a pre automobilky je to jednoznačná motivácia vyvíjať nové a nové modely označované ako SUV. Schopnosť jazdiť terénom je pritom až kdesi na piatom-šiestom mieste, do popredia sa dostávajú úsporné pohony (benzín a elektrina), technologická vybavenosť, dizajn (ideálne SUV-kupé), bezpečnosť a komfort.