EKOLÓGIA
Britská kapela Coldplay mení koncept tradičného turné, fanúšikom predstavuje jeho udržateľnú podobu
V porovnaní s koncertnou šnúrou v rokoch 2016 a 2017 sa jej podarilo znížiť produkciu oxidu uhličitého takmer o polovicu.
Prispievajú k tomu aj fanúšikovia, ktorí generujú energiu na nezvyčajných tanečných plošinách či rotopédoch pod pódiom.
Lenka Šamajová
Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.
Už počas zrodu kultu hviezd celebrity mali významný vplyv na verejnú mienku. V súčasnosti sa k ním pridali aj influenceri, ktorí prostredníctvom sociálnych médií ovplyvňujú najmä mladšie generácie.
Vplývať môžu na nákupné rozhodnutia, výber dovolenkovej destinácie, ale aj témy rezonujúce v spoločnosti. Za príklad možno považovať švédsku environmentálnu a klimatickú aktivistku Gretu Thunberg, ktorá sa preslávila najmä jej študentským štrajkom pred švédskym parlamentom, ktorého cieľom bolo zvýšiť aktivizmus proti klimatickým zmenám.
Výnimku však netvoria ani mnohí Slováci, ktorí sa na svojich instagramových profiloch aktívne venujú témam z oblasti ekológie. Ako informuje Forbes, podľa mediálnej agentúry GroupM medzi obyvateľmi Slovenska najviac inklinujú Natália Pažická, Michal Sabo či Viktor Vincze.
Z uvedenej trojice sa so zelenými témami najviac spája Natália Pažická, ktorá sa spoločnosti prihovára prostredníctvom krátkych edukačných videí.
Prvky greeninfluencerstva možno zaznamenať aj medzi celosvetovo známymi menami. Ako uvádza portál CzechCrunch, britská hudobná skupina Coldplay sa netají s tým, že má blízko ku ekológii. Nielenže pravidelne vypredáva všetky koncerty, stará sa aj o to, aby čo najmenej zaťažovala životné prostredie.
Udržateľné turné
To, ako ku koncertom pristupovať ekologicky, členovia známej kapely poukazujú na súčasnom turné, na ktorom prezentujú svoj posledný album Music of the Spheres. Počas leta uviedli, že v porovnaní s koncertnou šnúrou v rokoch 2016 a 2017 sa im podarilo znížiť produkciu oxidu uhličitého o takmer polovicu.
Netreba zabúdať ani na fanúšikov, ktorí generujú energiu na nezvyčajných tanečných plošinách alebo rotopédoch umiestnených pod pódiom. V súvislosti s daným krokom sa kinetická energia premieňa na elektrickú, pričom jej prebytok sa ukladá do batérií.
Výzva pre návštevníkov
Skupina do svojho úspešného turné zahrnula aj najzákladnejšie kroky, ako napríklad nahradenie jednorazových kelímkov za znovu použiteľné z hliníka. Na základe toho fanúšikov vyzýva, aby si na koncert zobrali vlastnú fľašu s vodou. Spotrebu vody sa snaží redukovať aj s cieleným znižovaním tlaku na toaletách, čo sa pozitívne odráža najmä pri splachovaní.
Veľkú časť ekologických diskusií tvorí aj problematika dopravy. Kým čoraz viac ľudí preferuje jazdu mestskou hromadnou dopravou alebo vlakom, niektoré celebrity znečistenie našej planéty pravdepodobne neberú na veľkú váhu.
Fantastic @coldplay concert last night leading the way with a net-zero clean energy tour powered by 100% renewable energy with 10% of ticket proceeds to ClientEarth, Ocean Cleanup, Sea Shepherd, Sustainable Food Trust, Climeworks and more #ClimateAction🌎 pic.twitter.com/rv7v9Ksp1O
— Gioia Morasch (@gioia_morasch) August 7, 2022
Počas minulého roka miliardárka a hviezda reality šou Keeping Up With Kardashians Kyllie Jenner pobúrila širokú verejnosť s krátkymi súkromnými letmi, aby sa vyhla 40-minútovej ceste autom, píše portál Brainee.
Členov Coldplay v oblasti prepravy však možno považovať za pozitívny príklad. S realizačným tímom sa snažia cestovať komerčnými letmi, dodáva Czechcrunch. V prípade výnimočných situácií dávajú prednosť privátnym tryskáčom poháňaných na udržateľnom palive.
Podpora ekologického startupu
Coldplay nepoukazujú na svoje ekologické hodnoty len počas koncertnej šnúry. Svoju podporu vyjadrila aj holandskému startupu The Ocean Cleanup, ktorý založil osemnásťročný Boyan Slat.
Za cieľom jeho vzniku stojí vyčistenie oceánov od enormného množstva odpadu nahromadeného najmä medzi Kaliforniou a Havajom. Ide o plochu, ktorá je trikrát väčšia ako Francúzsko.
Síce z počiatku sa zdalo, že ide len o plané reči, v priebehu rokov pravidelne poukazuje na reálne výsledky. Doposiaľ sa mu prostredníctvom masívnych sietí uložených v oceánoch podarilo zachytiť niekoľko tisíc ton odpadkov. Následne ich vyváža na pevninu, pričom sa z nich v mnohých prípadoch vyrábajú ďalšie predmety.
Vzhľadom na to, že uvedený projekt funguje ako nezisková organizácia, potreboval nájsť niekoho, kto by ho financoval. V roku 2018 sa s ním spojila kapela Coldplay, ktorá podporila riečne plavidlo operujúce v Malajzii.
Partnerstvo prebieha aj v súčasnosti. Momentálnym cieľom je zaistenie prevádzky systému s názvom Interceptor 020, ktorého funkcia súvisí s čistením rieky Cisadane v Indonézii.
V súvislosti s tým hudobné zoskupenie bude pokračovať v premietaní záberov z čistenia svetových vôd. Niekoľkokrát tak urobilo aj na aktuálnom turné, aby zvýšilo povedomie o hrozbách masového znečisťovania.
Výnimku netvoria ani ostatné celebrity
K ďalším umelcom zo sveta hudby, ktorí sa zaujímajú o lepšie podmienky Zeme, patrí speváčka Billie Eilish. Počas turné Happier Than Ever jej tím spolu s organizáciou Reverb vypočítal, aké množstvo oxidu uhličitého vyprodukovalo, aby sa mohla vyriešiť jeho kompenzácia.
V dôsledku toho sa na koncertoch ponúkali výhradne vegánske pokrmy, pričom ich nespotrebovaná časť bola darovaná. Zároveň návštevníci si mohli zakúpiť tematické oblečenie vyrobené z použitých tkanív.