Herný priemysel

Hollywood už okúsil silu protestov. Teraz kvôli umelej inteligencii štrajkujú umelci herného priemyslu

Herci a dabéri sa obávajú, že prostredníctvom umelej inteligencie budú spoločnosti reprodukovať ich umelecké výkony.
Odbor SAG-AFTRA, ktorý zastupuje aj hollywoodských hercov, teraz štrajkuje za lepšie podmienky v hernom priemysle.
Vydané 2. augusta 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , ,

Keď technologické spoločnosti predstavili svoje modely umelej inteligencie, mnoho ľudí sa obávalo o svoje pracovné miesta. Strach z toho, že stroje nahradia ľudskú prácu, bol silný a šíril sa rýchlo. Lenže prvotný chaos napokon opadol a obavy ľudí sa zmiernili.

To však neznamená, že umelá inteligencia nenapáchala v pracovnej sfére škody. Zároveň stále môžeme vidieť, že niektoré sektory sú voči tejto hrozbe náchylnejšie než iné. Vlani v lete proti využívaniu umelej inteligencie protestovali pracovníci filmového priemyslu.

Štrajky pod záštitou Writers Guild of America vtedy ochromili priemysel, pričom spôsobili spomalenie či dočasné pozastavenie tvorby. Týmto spôsobom ovplyvnili natáčanie známych a obľúbených seriálov, akými sú Stranger Things alebo Euphoria.

Avšak zábavný priemysel v sebe zahŕňa omnoho viac odvetví než filmy a seriály. Jedna z najväčších častí sa zaoberá digitálnymi hrami. Zamestnancom videoherného priemyslu nedávno došli nervy a rozhodli sa protestovať za lepšie pracovné podmienky.

Po roku a pol bez dohody

Zatiaľ čo pri tvorbe filmov potrebujete živých hercov, pri digitálnych hrách to nemusí byť podmienkou. Herné postavy sú častokrát plne vytvorené za pomoci počítačových programov, no ich animovanie je o to zložitejšie. Aj preto používajú záznam pohybu.

Niekedy stačí, aby pohyb nahral hocikto, inokedy musí ísť o špecifickú osobu, napr. známeho hollywoodskeho herca. Túto ponuku v minulosti prijal Keanu Reeves pre Cyberpunk 2077 alebo trojica Norman Reedus, Mads Mikkelsen a Léa Seydox pre Death Stranding.

Herné spoločnosti a odborový zväz zastupujúci viac ako 2500 účinkujúcich vo videohrách vedú už rok a pol dohady o novej zmluve. Obe strany tvrdia, že sa dohodli na otázkach, ako sú mzdy a bezpečnosť práce, no rozkol prišiel pri umelej inteligencii, uvádza BBC.

Odborový zväz SAG-AFTRA vo svojom stanovisku tvrdí, že „zamestnávatelia odmietajú jasne a vykonateľne potvrdiť, že budú chrániť všetkých umelcov, na ktorých sa vzťahuje táto zmluva“ pred vykorisťovaním prostredníctvom umelej inteligencie.

Herné štúdia sa však domnievajú, že urobili dostatok ústupkov pred odborový zväz. „Sme sklamaní, že sa odbory rozhodli odísť, keď sme tak blízko k dohode,“ povedala Audrey Coolingová, hovorkyňa 10 herných spoločností, ktoré rokujú s odbormi.

Obkľúčili Warner Bros.

Keďže sa nedohodli na podmienkach o umelej inteligencie, odbory začali štrajkovať. Tieto štrajky môžu ovplyvniť spoločnosti Activision Productions, Electronic Arts, Epic Games, Take-Two Interactive, Disney Character Voices, ale aj Warner Bros. Games.

Práve pred budovou spoločnosti Warner Bros. Studios sa odohral štrajk vo štvrtok 1. augusta, pričom sa tu stretlo viac ako 300 umelcov herného priemyslu. Na pódiu pred protestujúcimi vystúpil a prehovoril hlavný vyjednávač Duncan Crabtree-Ireland, informuje AP News.

Umelci herného priemyslu

Spoločnosť Embark Studios použila na dabing postáv v The Finals umelú inteligenciu. Zdroj: Embark Studios

„Uzavreli sme dohody so štúdiami a streamovacími spoločnosťami. Bez štrajku sme sa dohodli s najväčšími nahrávacími spoločnosťami a s nespočetnými ďalšími zamestnávateľmi, ktorí zabezpečujú informovaný súhlas a spravodlivú kompenzáciu pre našich členov,“ uviedol.

„Napriek tomu to spoločnosti produkujúce videohry z nejakého dôvodu odmietajú a to sa im stane osudným,“ pokračoval vo svojom stanovisku pre AP News Crabtree-Ireland. Warner Bros. Games vydal Hogwarts Legacy alebo Suicide Squad: Kill the Justice League.

Len jeden z problémov

Umelá inteligencia najviac ohrozuje hercov a dabérov, no pracovné prostredie skrýva viac problémov, ktoré nie sú natoľko medializované. Ide o veľmi stresujúce odvetvie, pretože vydavatelia a investori častokrát tlačia na dodržanie nesplniteľných termínov.

Herný vývojári sú preto často prepracovaní, a to najmä v období, keď sa blížia k dátumu vydania titulu. Portál IGN minulý rok zverejnil prieskum organizácie Gameworkers, z ktorého vyplynulo, že až 50 % zamestnancov veľkých štúdii zažilo nadčasy tzv. crunch.

„Je frustrujúce pracovať 14 hodín denne a vedieť, že podľa kalifornských zákonov o nadčasoch by som mal dostať zaplatené za 18 hodín môjho času, keď dostanem zaplatené len 8 hodín,“ vysvetlil v prieskume jeden z pracovníkov herného štúdia.

Herné spoločnosti teda častokrát svojich zamestnancov doslova vyžmýkajú. Lenže tu sa problém so zlými pracovnými podmienkami nekončí. Veľké štúdia neraz prepúšťajú zamestnancov masovo po tom, ako dokončia a vydajú rozpracovaný titul.

Pokračujte na ďalší príspevok »