FILMY A SERIÁLY

Duna v tieni animovaného trháku. V Hlave 2 potvrdzuje úspech stálych konceptov

Počas prvého víkendu sa pokračovaniu V hlave v amerických kinách podarilo zarobiť 155 miliónov dolárov.
Podobný úspech minulý rok zaznamenalo ružové šialenstvo v podobe Barbie.
Vydané 19. júna 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , , , , ,

Rodáčka z Kysúc, ktorá žije v Trnave. Písanie je jej blízke od strednej školy, pričom už tretí rok študuje na fakulte masmediálnej komunikácie. Od októbra 2021 pôsobí ako stážistka v denníku SME. Okrem toho pôsobila ako redaktorka v Startitupe, aktuálne píše pre UnitedLife. Vo voľnom čase nepohrdne ani poéziou.

Animované príbehy nemusia byť nutne pre deti. Dôkazom je úspešné pokračovanie animáku V hlave, ktorý rieši ťažké existenciálne otázky.

Ako uvádza portál Czechcrunch, keď v roku 2015 jeho prvé vydanie uzrelo svetlá kín, diváci nevedeli, čo presne od neho očakávať. Dielo z produkcie úspešného Pixaru im prinieslo prostredníctvom jednoduchej animácie pomerne dospelú tému týkajúcu sa vyrovnávania sa so smútkom a s veľkými životnými zmenami. Vzhľadom na jeho animované prevedenie, išlo o pomerne abstraktné spracovanie detských emócií v období dospievania.

Dojímavý animák zbieral úspechy hneď vo viacerých oblastiach. Nielenže sa stal miláčikom novinárskych recenzií, v rámci kín sa mu podarilo utŕžiť viac ako 585 miliónov dolárov. Jeho pokračovanie prinieslo tvorcom ešte uspokojujúcejšie výsledky.

V pätách ružovej mánie

Odhady na V hlave 2 boli pomerne sľubné. Očakávalo sa, že v amerických kinách za prvý víkend utŕži okolo 80 až 90 miliónov dolárov. Pokračovanie úspešného animáku čakal však ešte väčší úspech, a to v podobe 155 miliónov dolárov.

Doposiaľ ide o najlepšiu premiéru tohto roka. Predtým sa to podarilo len dlho očakávanému pokračovaniu Duny. Za úvodný víkend sa jej podarilo dosiahnuť tržby v hodnote 82,5 milióna dolárov.

Úspech v Hlave 2 možno prirovnať k minuloročnej ružovej mánii v podobe Barbie. Začínala s takmer podobnou sumou. Počas prvých dní sa jej podarilo zarobiť 162 miliónov dolárov.

úspech v hlave 2

Pokračovanie úspešného animáku V hlave trhá rekordy. Zdroj: Falcon

Okrem Spojených štátov amerických sa tohtoročnému rekordmanovi podarilo zaujať aj v ďalších krajinách. Mimo domáceho trhu predal lístky do kina za 140 miliónov dolárov. Ide opäť o výrazný rozdiel v porovnaní s Dunou, ktorej sa podarilo v začiatkoch v zahraničí dosiahnuť len 100 miliónov.

Vďaka tomu má V hlave 2 globálne na konte 295 miliónov dolárov. Jeho rozpočet pozostáva z približne 200 miliónov dolárov. Do jedného alebo dvoch týždňoch, ak bude pokračovať podobný scenár, sa mu ho môže podariť úplne zaplatiť.

Odvrátená stránka dospievania

Za úspechom snímky stojí prevažne jej hlavná myšlienka. Dej opäť nadväzuje na príbeh dospievajúcej dievčiny Riley, ktorá nedávno oslávila trináste narodeniny. Odohráva sa v jej mysli, v ktorej prebieha búrka emócií.

Riley má čoskoro nastúpiť na strednú školu. Jedného dňa sa v jej hlave spustí alarm, ktorý hlási príchod puberty. Po tom, čo technici rozšíria kontrolný panel, sprevádzať ju životom budú ďalšie štyri nové emócie. V čase, kedy si Radosť myslela, že má konečne všetko pod kontrolou, na scénu prichádza Úzkosť, ktorá spôsobí obrovský chaos.

Hlavná predstaviteľka tak na každý impulz reaguje intenzívnejšie ako doposiaľ. Prostredníctvom toho získava o sebe nový obraz, ktorý je prevažne negatívny. Prejavuje sa to najmä v jej nevhodnom správaní, kvôli čomu sa jej narúšajú vzťahy s blízkymi.

Automatický úspech ďalších blockbusterov?

Novému prevedeniu však chýba prekvapenie, ktoré publikum v roku 2015 zažilo. Niektorí kritici mu tak vytýkajú čiastočné opakovanie sa podobných pocitov, ktoré ponúkajú rovnaký filmový zážitok, ak nie dokonca ešte o niečo horší. Pozitívne recenzie sú však naďalej na výslní, pričom oceňujú ambiciózny koncept skúmania detskej, respektíve ľudskej mysle.

Aj preto známy koncept hrá veľkú rolu v budúcom úspechu. „Všetci hovoria: „Prečo nerobíte viac pôvodných vecí?“ Keď ich ale robíme, ľudia sa na ne nepozerajú, pretože ich nepoznajú. Pri pokračovaní si povedia, aha, toto som videl, to sa mi bude páčiť,“ priblížil divácke reakcie kreatívny riaditeľ Pixaru Pete Docter.

úspech v hlave 2

Dej odhalí ďalšie štyri nové emócie v mysli dospievajúcej dievčiny Riley. Zdroj: Falcon

Nie vždy to však funguje rovnako. Štúdio počas pandémie previedlo svojich divákov na streamovaciu platformu Disney+. Premiérovo tak vyšlo niekoľko animovaných blockbusterov, ako napríklad Duša, Premena či Medzi živlami. Ľudia si zvykli, že pokiaľ nejde o dlho očakávaný projekt, stačí počkať na jeho uvedenie online. Dané zmýšľanie vysvetľuje, prečo mal Rakeťák po uvedení do kín tak nízke čísla.

Čakajú teda po enormnom úspechu V hlave 2 zábavný priemysel svetlé časy? Aj keď toto animované dielo naznačilo, že za určitých podmienok môže fungovať spoliehanie sa na zavedené tituly, osud ďalších letných blockbusterov je otázny.

Pokračujte na ďalší príspevok »