Zaplatení dezinformátori
V Keni sú influenceri platení, aby očierňovali a šírili dezinformácie
Za jeden príspevok influenceri dostávajú až desaťnásobok denného platu.
Konšpirátori. Antirúškari. Dezinformátori. Trollovia. To sú všetko pojmy, ktoré vzbudzujú odpor, a to ako na jednej, tak i druhej strane. Tí, ktorých sa to týka, sa okamžite bránia tvrdeniami, že ide o ustálené pomenovania od takzvaných „slniečkárov“, ktorí nevidia svet realisticky, ale príliš optimisticky a naivne. A títo si zasa pripomínajú incidenty, kedy sa odporcovia systému a samozvaní bojovníci za ľudské práva práve k ľuďom bezdôvodne správajú vulgárne, agresívne, násilnícky, niekedy priam brutálne. Je to aj vec Slovenska, nielen Spojených štátov a Ruska, odkiaľ prichádzajú otrasné videá medziľudských konfliktov najčastejšie.
Spočiatku sa zdalo, že internet vďaka svojej anonymite umožňuje rozkvet ľudskej hlúposti. Potom v roku 2008 prišiel Facebook, prakticky všetci na internete anonymitu postupne stratili, ale zdá sa, že hlúposť rozkvitla ešte viac. Vieme, prečo je to tak. Prejavil sa totiž najväčší nedostatok demokracie – že každý hlas je rovnocenný bez ohľadu na morálne kvality jednotlivca.
Možnosť hlasovať, slobodne sa vyjadrovať a neniesť za to zodpovednosť sa stáva problémom, to je jasné každému racionálnemu človeku. Táto sloboda totiž prináša aj rozmach cielene vytváraných a podporovaných dezinformácií. My na Slovensku niekedy žasneme nad tým, čo sa deje v prostredí slovenského internetu, aké bludy sú ľudia schopní zdieľať a podporovať.
V zahraničí sa ľudia stretávajú s cieleným šírením podvodov a dezinformácií v ešte intenzívnejšej podobe. Magazín Wired vydal príspevok In Kenya, Influencers Are Hired to Spread Disinformation, v ktorom externý autor Odanga Madun G a Brian Obilo z Mozilla Foundation poukázali na využívanie influencerov na podporu zavádzajúce a podvodného obsahu na internete.
V Keni sa momentálne významným spôsobom šíria správy s hashtagom #AnarchistJudges.
Záplava tweetov, zjavne tvorená niekoľkými robotmi a retweetovaná sériou nastrčených falošných účtov, vrhla podozrenie na kompetentnosť a bezúhonnosť vyšších sudcov najvyššieho súdu v Keni, ktorí práve zamietli návrh zákona o zmenách ústavy z tohto roka, známy ako iniciatíva Building Bridges Initiative (BBI). Keňský vrchný súd zrušil BBI 14. mája a odvolací súd rozsudok 20. augusta 2021 potvrdil s odôvodnením, že iniciatíva bola protiústavná. Rozhodnutie nielenže narušilo už tak zlý vzťah medzi keňským súdnictvom a jeho výkonnou mocou, ale viedlo aj k vlnám dezinformačných útokov, ktorých cieľom bolo spochybniť ich nezávislosť na súdoch a správnosť ich rozhodnutia.
Mnohé tweety falošne tvrdili, že sudcovia boli zapojení do obchodovania s narkotikami, úplatkárstva a politickej korupcie. Téma vyvolala v krajine veľký rozruch a stala sa terčom pozornosti celej spoločnosti. Práve to bol cieľ dezinformátorov, zlomiť vierohodnosť sudcov.
Od potvrdenia rozsudku sa tieto útoky výrazne zmenili, dostali lepšie vizuálne spracovanie. Čoraz viac používajú vzhľad novinových karikatúr a obrazových spracovaní, ktoré uprednostňuje americký pravicový Twitter, s opakovaním konkrétnych predlôh pomocou obrázkov sudcov. Má to byť prejav zmeny stratégie, ktorá sa snažila urobiť obsah príjemnejším a zdieľateľnejším.
Zapojení boli aj influenceri – za peniaze
Prostredníctvom série rozhovorov s influencermi zapojenými do týchto kampaní preskúmali dôkazy o rozmáhajúcom sa a temnom priemysle ovplyvňovateľov sociálnych médií na politické ciele v Keni. Zdroje uviedli, že za účasť na troch kampaniach denne dostávajú zaplatené od 10 do 15 dolárov. Iní dostávajú paušálne odmeny 250 dolárov mesačne. V krajine, kde množstvo ľudí zarába jeden dolár denne, sú to obrovské sumy, ktoré motivujú aj šíreniu evidentných podvodov.
Dopyt po tejto službe zo strany politickej triedy v Keni je silný. Len v máji a júni Wired a Mozilla Foundation napočítali najmenej 31 trendových umelých politických hashtagov – čo znamená, že Keňania sa museli každý druhý deň zaoberať najmenej jednou politickou dezinformačnou kampaňou. Podľa Wired však celá kampaň doteraz pozostávala #AnarchistJudges z viac ako 23-tisíc tweetov vyprodukovaných takmer 4-tisíc účtami. Medzi nimi boli aj také, ktoré spravovali takzvaní influnceri. To sú osoby, ktoré majú na sociálnych sieťach dosah na tisíce, desiatky až stovky tisíc ľudí.
Centrom týchto operácií bol Twitter, ktorý silne ovplyvňuje spravodajský cyklus krajiny a má využiteľné funkcie, ako je napríklad trendový algoritmus. Mnohé zo zúčastnených účtov a jednotlivcov propagujú príčiny a politické ideológie bez toho, aby odhalili, že sú súčasťou platených kampaní. Wired preto vyzýva Twitter, aby robil nad svojim mechanizmom výberu trendov lepší dozor a zohľadňoval skutočnosť, že internet je plný dezinformačného obsahu.
Keďže Keňa smeruje k sporným voľbám v roku 2022, dopyt po týchto službách sa ešte zvýši. Niekoľko politických strán a predstaviteľov bude hľadať neautentické koordinované kampane, z ktorých mnohé sa zlomyseľne zamerajú na jednotlivcov a kenské inštitúcie. Kampane, na ktoré Wired poukázal, sú predzvesťou toho, čo príde a Twitter musí začať venovať pozornosť tejto vážnej téme.
bez