Sociálne médium

Sociálne médium Elona Muska X stráca používateľov, prechádzajú na Bluesky. Obľubujú ho aj vedci

Keď Elon Musk kúpil v roku 2022 Twitter, sľuboval podporu slobody slova. To sa odrazilo na množstve nenávistné obsahu, ktorý rapídne stúpol.
Obrovské množstvo ľudí vrátane známych osobností a vedcov prechádza na Bluesky, ktorý vytvoril spoluzakladateľ Twitteru.
Vydané 26. novembra 2024 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , ,

Sociálne médium Twitter by tohto roku prekročilo hranicu ľudskej dospelosti, ak by ho v roku 2022 nekúpil americký podnikateľ Elon Musk. Zaplatil za neho 44 miliárd amerických dolárov, pričom krátko po akvizícii médium premenoval na X.

Miliardár Elon Musk pri kúpe sociálneho média hovoril, že chce na platforme propagovať slobodu slova. V posledných týždňoch sa však zdá, že dosiahol presný opak. Ako uvádza portál Živé.sk, z platformy odišlo veľké množstvo používateľ vrátane známych osobností.

Zo sociálneho média odišiel napríklad spisovateľ Charlie Warzel z The Atlantic, novinárka Mara Gay z denníku The New York Times či bývalý moderátor americkej televízie CNN Don Lemon. Na platformu po novom nebude publikovať ani britský denník The Guardian.

Obdobná situácia nastala medzi vedcami a výskumníkmi, ktorí radi používali Twitter. Nikto z nich však nezostal bez miesta, kde by mohol zdieľať svoje myšlienky a poznatky. Podľa Nature našli útočisko na platforme Bluesky, ktoré teraz rastie na popularite.

Čo je to Bluesky?

Spoluzakladateľ platformy Twitter Jack Dorsey inicioval zrod Bluesky ešte v roku 2019, čiže niekoľko rokov pred odkúpením Twitteru. Pôvodne malo ísť len o výskumný projekt s cieľom zistiť, aké možnosti poskytované decentralizovanou platformou.

Táto vlastnosť pretrvala dodnes, pričom ide o jeden zo základných pilierov ďalšieho vývoja internetu, o čom sme vás informovali v predchádzajúcom článku. Decentralizácia v zásade znamená, že služba sa nespolieha na hlavný server, ale množstvo menších sietí.

INZERCIA

„Bluesky je sociálna aplikácia, ktorá je navrhnutá tak, aby ju nekontrolovala jedna spoločnosť. Vytvárame verziu sociálneho média, ktoré vytvárajú mnohí ľudia, a napriek tomu sa spája do uceleného a ľahko použiteľného zážitku,“ opisuje blog Bluesky.

Bluesky

Sociálne médium Bluesky je dostupne v prehliadači, ale aj ako aplikácie pre Android aj iOS. Zdroj: unsplash.com/@yohanmarion

Moderné sociálne média by podľa tvorcov Bluesky by mali fungovať viac ako v začiatkoch webu, kedy si každý mohol založiť blog alebo sa prihlásiť na odber viacerých blogov. Zároveň veria, že touto cestou sa otvorí nová éra experimentovania a inovácií.

„Výskumníci a komunity budú mať možnosť zapojiť sa do riešenia problémov, s ktorými sa sociálne siete v súčasnosti stretávajú, a vývojári budú môcť experimentovať s mnohými novými formami interakcie,“ dodávajú s tým, že tradičné sociálne média sú často uzavretými platformami s centrálnou autoritou, ktorá určuje spôsoby používania.

Bluesky v súčasnosti funguje veľmi podobne, ako bývalý Twitter. Zrejme najväčším rozdielom je možnosť vytvoriť si vlastný „feed“, čiže časovú os príspevkov. Sociálne médium taktiež ponúka väčšiu mieru moderovania obsahu a ochranu komunity než X.

Raj pre vedcov

„Všetci akademici zrazu prešli na Bluesky,“ tvrdí Bethan Daviesová, odborníčka na ľadovce z Newcastle University v Spojenom kráľovstve. Tento nárast do značnej miery spôsobili aj výsledky amerických prezidentských volieb, do ktorých sa Musk aktívne zapájal.

Výskumníkom však X zrejme chýbať nebude, keďže jedným z najpopulárnejších kanálov na Bluesky sa volá Science. Aby v ňom používateľ mohol zdieľať obsah, musí moderátorovi preukázať svoju vedeckú kvalifikáciu. To ich však neodradilo.

Bluesky

V roku 2022 mohlo mať Twitter približne pol milióna výskumníkov. Zdroj: unsplash.com/@niaid

Geologička Mae Saslaw z univerzity Stony Brook v New Yorku preveruje tieto žiadosti od výskumníkov z geovedných odborov. Kedysi dostala jednu žiadosť za týždeň, no ich počet v poslednej dobe narástol na šesť za deň, uvádza vedecký magazín Nature.

Bluesky je pre nich výhodný aj vďaka možnosti vytvoriť si vlastný „feed“, čiže časovú os príspevkov. Taktiež môžu filtrovať nevhodné príspevky, spam alebo špecifické frázy. Výskumníci hovoria, že platforma viac moderuje obsah a chráni svojich používateľov.

Už zažíva prvé problémy

Obrovský nárast umožnil aj registrácia otvorená pre všetkých záujemcov. To nebolo možné do februára tohto roku, keďže predtým ste na vytvorenie profilu ste museli dostať pozvánku. Bluesky má v súčasnosti zhruba 20 miliónov používateľov.

Aj keď v porovnaní s inými platformami ide stále o malé sociálne médium, už teraz si získalo pozornosť Európskej únie. Agentúra Reuters sa odvoláva na hovorcu Európskej komisie, podľa ktorého platforma porušuje nariadenie Európskej únie.

„Všetky platformy v EÚ, dokonca aj tie najmenšie, ktoré sú pod prahom, čo je aj prípad Bluesky, musia mať na svojej webovej stránke vyhradenú stránku, kde uvádzajú, koľko používateľov majú v EÚ a kde sú právne zriadené,“ vysvetlil Thomas Regnier.

Bluesky to v súčasnosti nespĺňa, no komisia ju v súčasnosti nemôže regulovať podobne ako X alebo Threads od spoločnosti Meta. Sociálne médium totiž nespadá do kategórie Veľmi veľká platforma, čo vyplýva z aktu o digitálnych službách.

Pokračujte na ďalší príspevok »