Sú jedinečné a udržateľné
Vintage kúsky ako známka luxusu
Ľudia budú vždy chcieť nový vzhľad, ale čoraz viac si uvedomujú vplyv svojich rozhodnutí na životné prostredie. Čoraz viac celebrít kombinuje kúsky zo second-handov s luxusnými a drahými doplnkami. A tento trend sa pomaly udomácňuje aj u bežnej populácie. Trh v číslach To, že second-handy zažívajú boom dokazuje nedávna správa z platformy ThredUp. Tá sa… Prečítať celé
Ľudia budú vždy chcieť nový vzhľad, ale čoraz viac si uvedomujú vplyv svojich rozhodnutí na životné prostredie. Čoraz viac celebrít kombinuje kúsky zo second-handov s luxusnými a drahými doplnkami. A tento trend sa pomaly udomácňuje aj u bežnej populácie.
Trh v číslach
To, že second-handy zažívajú boom dokazuje nedávna správa z platformy ThredUp. Tá sa zaoberala predajom oblečenia z druhej ruky. Podľa jej predpovedí sa očakáva, že celkový trh s predajom z druhej ruky sa do roku 2023 viac ako zdvojnásobí. V číslach to predstavuje zvýšenie z 24 miliárd amerických dolárov na 51 miliárd dolárov. Aj sociálne aplikácie zamerané na nákup a predaj vintage kúskov zaznamenávajú v posledných rokoch prudký nárast používateľov. Jednou z nich je aj aplikácia Depop, ktorá má v súčasnosti 13 miliónov používateľov. Od svojho spustenia v roku 2011 zaznamenala za posledných niekoľko rokov 100 % medziročný rast príjmov. Až 90% používateľov služby Depop je mladších ako 26 rokov.
@janiceglimmer jk my dog is the main character💖 pink dress is from depop @dreamersrebels 🥰 #mystyle #cottagecore #vintage #tiktokfashion
Vintage ošiaľ na TikToku
TikTok je mobilná aplikácia a sociálna sieť, ktorá momentálne dominuje digitálnemu svetu. Užívatelia od 13 rokov môžu na nej vytvárať, zdieľať a komentovať krátke videá. A ako sme už spomínali, za hnutím vintage stoja hlavne mladí ľudia do 30 rokov, ktorí si uvedomujú svoj dopad na životné prostredie a rovnako chcú byť štýlovejší ako svoji rovesníci. A preto hľadajú módne a jedinečné kúsky. S vintage tématikou sa rozmohlo aj viacero TikTok chalengov, v ktorých sa užívatelia predháňajú, kto získa lepší kúsok zo second- handu alebo iného bazáru.
„Aj keď každý rád nakupuje, keď si uvedomíme množstvo odpadu, ktoré vzniká, musí byť rýchlej móde koniec.“ Caitlin Price
@laura.evans95 Vintage makeup set from Cuba ❤️ #vintage #vintagevibes #beauty #beautyhistory #vintagetiktok #makeup #vintagebeauty #history
♬ When the Little Red Roses Get the Blues for You – The Boswell Sisters
Vintage móda
Vintage móda sa vzťahuje na oblečenie, ktoré bolo vyrobené v minulom období, najmä v 20. storočí, alebo je minimálne 20 rokov staré. Slovo Vintage znamená doslova „pochádzajúci z dávnejšej doby“. Aj keď bolo vintage oblečenie použité, dnes je vysoko cenené pre svoju jedinečnosť, štýl a nadčasovosť. Pravé vintage oblečenie je oblečenie navrhnuté slávnymi návrhármi z dávnej minulosti. Tieto kúsky sú exkluzívne a veľmi drahé. Vintage oblečenie je často ručne alebo továrensky šité.
Nie všetky kúsky, ktoré majú nádych minulosti sú pravým vintage. Niektoré odevy sú vyrobené tak, aby vyzerali ako odevy z minulosti. Vyrábajú sa ako repliky historického oblečenia. Módne trendy príslušných období sa kopírujú a nosia rovnako ako kedysi. Ide o „módu inšpirovanú vintage“.
Ukazovateľ sociálneho postavenia
Spojenie medzi najnovšou módou a starým oblečením spôsobilo, že odev bol jednoznačným ukazovateľom spoločenského postavenia.
Línie a látky z obdobia, ktoré bolo príliš nedávne na to, aby bolo módne alebo klasické, okamžite naznačovalo, že jeho nositeľ pochádza z nižších spoločenských vrstiev. Bola to stigma, ktorú si ľudia bolestne uvedomovali. Pred polovicou 60. rokov 20. storočia sa staré odevy v tradičných maloobchodných prostrediach príliš nepredávali a tak obchodníci uprednostňovali predaj takejto módy v stánkoch, na aukciách alebo v záložniach.
ningning in vintage clothes pic.twitter.com/mwhhN4aldV
— ً (@NYZFEEDS) September 11, 2021
Dvojakosť medzi šetrnosťou a úspornosťou na jednej strane a podvratnou praxou predaja na strane druhej spôsobila, že vintage sa stal plodným označením pre bohémsku morálku. Životný štýl hippies bol predstavovaný ako antikonzumný, čo sa komunikovalo hlavne prostredníctvom nosenia starého oblečenia. Od hippies prešli vintage kúsky k punkovému štýlu.
V 21. storočí si obľúbili vintage hollywoodske celebrity najmä preto, že je mimo módy. Herečky spojené s nezávislou kinematografiou si osvojili trash estetiku, aby sa odlíšili od hlavného módneho prúdu. Na druhej strane najpopulárnejšie herečky sveta ako napríklad Nicole Kidman majú tendenciu nakupovať u predajcov, ktorí svoje zásoby prezentujú ako starožitné, kultúrne hodnotné a nadčasové.