Virtuálna galéria umenia
Virtuálne umenie – keď sa virtualita stane novou realitou
Personalizácia obsahu
Virtuálna realita a tvorba vo VR
Virtuálnu realitu (VR) môžeme definovať ako umelé prostredie, ktoré je prežívané prostredníctvom zmyslových podnetov poskytovaných počítačom. Vo VR naše akcie čiastočne ovplyvňujú, čo sa deje v prostredí. Pre vstup do virtuálnej reality sú potrebné špeciálne slúchadlá alebo okuliare. Špičkové okuliare pre virtuálnu realitu majú svoje vlastné snímače pohybu, šošovky, displeje a dokonca aj herné ovládače, zatiaľ čo lacnejšie sady si vyžadujú iba smartphone a mobilnú aplikáciu.
Najpopulárnejším softvérom pre virtuálnu realitu a tvorbu virtuálneho umenie je jednoznačne Google Tilt Brush. Za ním nasledujú softvéry Unreal a Unity. Umelci pracujúci s týmito softvérmi si môžu zvoliť ľubovoľnú farbu, štetec a okolie virtuálneho priestoru na vyjadrenie svojej kreativity. Iné technológie umožňujú vytváranie animácii, naskenovanie fotografii a maľby na existujúce objekty.
Čo je virtuálne umenie?
Virtuálne umenie je časť súčasného umenia a označuje presunutie klasického umenia do virtuálneho priestoru pomocou technických médií, alebo tvorbu umenia prostredníctvom počítačov, dátových rukavíc, generátorov zvuku a stereoskopických plátien. Virtuálne umenie tvorí prienik medzi umením a technológiou, zaraďuje sa doň aj film a počítačové hry. Okrem tvorby umenia sa virtuálni umelci zameriavajú aj na skúmanie a vytváranie nových foriem dizajnu a interakciu viacerých rozhraní.
Vývoj počítačov a ďalších technológií poskytol umeleckým dielam úplne nový svet, ktorý umožňuje divákom vstúpiť do jednotlivých umeleckých diel, zúčastniť sa ich tvorby aj zmeniť ich usporiadanie. Pozorovatelia sú vtiahnutí priamo do virtuálneho umeleckého diela vďaka čomu sa emočný zážitok znásobil.
Zážitok z virtuálnej galérie
V 60. rokoch sa ako prvý pričinil o myšlienku múzea bez múrov „Le Musee Imaginaire“ francúzsky kultúrny teoretik André Malraux. Podľa Malrauxa je „imaginárne múzeum umenia“ ideálnym miestom na vystavovanie umenia. Dnes sa na túto myšlienku dívame s celou radou úplne nových možností.
Koncept virtuálnych múzeí bol predstavený v roku 2004 ako prostriedok na zlepšenie zážitku návštevníkov a prekonanie obmedzení skutočných múzeí. Ľudia navyše získavajú prístup k rôznym výhodám ako je e-learning a online zbierky
Rovnako ako virtuálne múzeum možno virtuálnu galériu definovať ako organizovanú a systematickú zbierku digitálnych umeleckých diel v rôznych formátoch, ktoré návštevníkom poskytujú možnosť interakcie podľa ich záujmov. Virtuálna galéria je miesto vo virtuálnom priestore, ktoré vychádza z charakteristík galérie. Má za cieľ vylepšiť a doplniť zážitok z galérie prostredníctvom interaktivity, bohatosti a personalizácie obsahu.
Existujú rôzne platformy, ktoré prevádzkujú online prehliadky: od interaktívnych 360-stupňových videí a úplných prehliadok s popisom komentárov až po prezentácie so zväčšiteľnými fotografiami najväčších umeleckých diel na svete. Veľa svetových múzeí a galérii zaradilo virtuálne prehliadky do svojho repertoáru. Milovníci umenie si môžu z pohodlia gauča napríklad prezrieť Paul Getty Múzeum v Los Angeles, Vatikánske Múzeum v Ríme alebo Národnú galériu v Londýne. Britský spravodajský web The Guardian uverejnil zoznam 10 virtuálnych prehliadok, ktoré sa oplatí navštíviť online.
Virtuálna realita ako súčasť reálneho priestoru
Umelecké diela nemusia byť vystavované len v galériach a múzeách. V roku 2017 Jeff Koons spolupracoval so spoločnosťou Snapchat na vytvorení virtuálneho umeleckého diela, ktoré umožnilo jeho diela považovať za súčasť filtra v aplikácii Snapchat. Na tento počin veľmi zaujímavo reagoval čilský umelec Sebastien Errazuriz, ktorému sa podarilo „zdemolovať“ Koonsovu sochu grafitmi vytvorenými za pomoci VR.