AUTO
NOVÝ LÍDER: Volkswagen Golf R Variant ponúkne režim Drift aj s pohonom 4×4
611 litrov, 320 koní, 7-stupňová automatická prevodovka, zrýchlenie na stovku pod päť sekúnd, pohon všetkých kolies a štyri koncovky výfuku. Znie to dobre, ale nový Golf R Variant ponúka podstatne viac ako len pôsobivé čísla.
Tí, ktorí netrpezlivo očakávali športovú verziu jedného z najpopulárnejších kombi na svete, sa začiatkom júla dočkali a pravdepodobne užasli.
Nový Volkswagen Golf R Variant je najnovším prírastkom do sveta športovo ladených modelov značky Volkswagen, prichádza pomerne krátky čas po modeli Polo GTI a stanovuje nový zlatý štandard vo svojom segmente a triede. Proporčne priestrannejšia verzia dynamického hatchbacku Golf R pracuje s vynoveným benzínovým motorom 2.0 TSI, ktorý dosahuje maximálny výkon 235 kW (320 koní) a až 420 Nm krútiaceho momentu.
Avízo na dobrú dynamiku potom udávajú najmä dva údaje: pohon všetkých štyroch kolies a dostupnosť maximálneho krútiaceho momentu v rozsahu 2 100 až 5 350 ot./min. Motor si síce vyžaduje vyhnanenie do mierne vyšších otáčok, aby sa dostavila jeho najväčšia sila, potom si ju však drží dlho, čo sa má prejavovať na dobrej pružnosti motora.
Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h prebehne už za 4,9 sekundy. Na tomto skvelom výsledku sa podieľajú 7-stupňová automatická prevodovka DSG s funkciou Launch Control a pohon všetkých štyroch kolies 4Motion. Obmedzovač rýchlosti je nastavený na 250 km/h, ale s príplatkovým balíčkom R Performance sa zvyšuje až na 270 km/h.
Je otázne, kedy a kde na Slovensku takúto rýchlosť reálne využijete, riešením môže byť absolvovanie hodinky divokej jazdy na motoristickom okruhu. Áno, pokojne aj s kombi.
Veď Golf R Variant obsahuje aj jazdný režim Special, ktorý bol pripravený práve pre jazdy na okruhoch (konkrétne pre Nürburgring). Jednou z vlastností tohto režimu je funkcia, že prevodovka DSG nepreradí ani po dosiahnutí maximálnych otáčok.
Ďalším špeciálnym režimom je ten s názvom Drift, ktorý priestrannému kombi umožňuje driftovať aj s pohonom všetkých kolies. Rovnako ako v hatchbacku dokáže diferenciál posielať krútiaci moment z motora výhradne na zadné kolesá. „Celý systém je navyše prepojený aj s pohonom 4Motion, elektronickými uzávierkami XDS a adaptívnymi tlmičmi DCC cez nový Vehicle Dynamics Manager,“ uvádza Volkswagen na svojom blogu.
Výrobca nezabudol ani na jednu dôležitú funkciu, úplné vypínanie ESC.
Popri tom všetkom je R Variant v porovnaní s konvenčným Golfom znížený o dva centimetre, obsahuje upravenú kinematiku a geometriu zavesenia kolies a väčšie kotúčové brzdy s plávajúcim uložením na hliníkových klobúkoch, čo znižuje hmotnosť kotúčov o 600 gramov na stranu.
Všetky tieto pozoruhodné technické údaje sú o to pôsobivejšie, že ide o kombi s batožinovým priestorom s kapacitou 611 litrov a nákladným priestorom s objemom 1 642 litrov.
K tomu si pripočítajte možnosť vozenia nákladu na streche (strešné lyžiny sú už v sérii výbavy R) a ťahania brzdeného prívesu s hmotnosťou do 1,9 tony.
Predpokladaný začiatok predpredaja na Slovensku sa začne v priebehu augusta s uvádzacou cenou od 46 640 eur vrátane DPH. Cenou tak prekonáva aj Golf Variant Alltrack. Pre porovnanie, Golf Variant vo výbave R-Line (teda ide prevažne o estetické vylepšenia) sa predáva od 26 410 eur.