Volkswagen ID.Buzz: Ikona z 50. rokov sa vracia s odvážnym dizajnom a elektrickým pohonom
Po rokoch čakania sme sa dočkali finálnej podoby elektrickej osobnej dodávky od Volkswagenu, ktorá bude formovať celý európsky trh.
„Ikona 50. rokov, model T1, umožnila ľudom získať mobilitu a slobodu. S ID. Buzz tento odkaz prenášame do súčasnosti, do éry elektrickej mobility. ID. Buzz prináša ľuďom na cestu veľa sympatickosti a ľudskosti tak, ako to bolo kedysi,“ hovorí šéfdizajnér Volkswagenu Jozef Kabaň o novom modeli ID.Buzz.
Volkswagen ID.Buzz je vôbec prvá dodávka patriaca do rodiny vozidiel ID. a predstavuje významný míľnik v histórii nemeckej automobilky.
Ide o auto, ktoré bolo na rozdiel od už etablovaných elektrických konkurentov postavené úplne od základov s tým, že bude iba elektrické. Z tohto dôvodu bol nový model postavený na koncernovej podvozkovej platforme MEB, ktorá je už známa z elektromobilov ako ID.3, ID.4 či ID.5, ale aj takej Škody Enyaq iV. MEB je v podstate alternatíva k podvozkom MQB, avša navrhnutá pre elektromobily – počíta teda s uložením batérie v podvozku a možnosťou osadenia dvomi pohonnými jednotkami – jedným elektrickým motorom vzadu a druhým vpredu. ID.Buzz však zatiaľ využije iba časť z týchto možností.
Z použitia platformy MEB vyplývajú aj krátke previsy a relatívne kompaktné rozmery. V porovnaní s Volkswagenom T6.1 je novinka kratšia o takmer 20 cm (4 712 mm), no rázvor je kratší len o 2 mm (2 988 mm). V závislosti od špecifikácie môže ID.Buzz dosiahnuť výšku až 1 938 milimetrov a celková šírka je 1 985 milimetrov, čo je o 81 milimetrov viac ako v prípade T6.1.
Toto všetko sa premietlo do priestoru v interiéri, ktorý vyniká svojím praktickým potenciálom.
Vo variante pre cestujúcich, ktorý bude spočiatku dostupný v 5-miestnej konfigurácii, nie je núdza o miesto vpredu ani vzadu. K dispozícii je aj batožinový priestor s objemom až 1121 litrov. Pokiaľ ide o samotný dizajn, interiér odkazuje na kolegov z rodiny ID. Volant a 12,2-palcová stredová obrazovka sú identické s ID.3 či ID.4. Na druhej strane, palubná doska je odlišná, napriek vysokej estetickej hodnote chce prispievať najmä k praktickému využitiu.
Zatiaľ čo verzia s päťmiestnou konfiguráciou bude osobnou dodávkou, neskôr bude v predaji aj úžitková verzia, v ktorej sa veľkorysý priestor vzadu využije ako nákladný priestor. Palubná doska bude v tomto prípade vyrobená z typického plastu, ktorý sa ťažko poškriabe (na rozdiel od dreveného dekoru v osobnej verzii), centrálny displej má len 10“ a počet miest v kabíne je 1 + 2 alebo voliteľne 1 + 1.
Tu bude najdôležitejšia praktickosť. Nákladný priestor má kapacitu 3,9 kubického metra a podľa potreby ho možno vybaviť koľajničkami, madlami v podlahe a na stenách a zabudovať do neho podlahu s ochranou proti poškodeniu. Samozrejme, nechýbajú ani zaujímavé riešenia. Jedným z nich je voliteľný poklop v spodnej časti priečky oddeľujúcej prednú časť interiéru od zadnej, ktorý umožňuje prepravu predmetov dlhších o ďalších 45 cm. V ID.Buzz Cargo teda prepravíme predmety s dĺžkou 2,2 metra + voliteľne 0,45 metra.
Technologický náskok
Zatiaľ čo vzhľad vozidla odkazuje ikonický model z 50. rokov 20. storočia, technologická vybavenosť je nepochybne jednou zo silných stránok nového ID.Buzz.
Auto je možné vybaviť množstvom asistenčných systémov, napríklad Trained Parking – automatické manévrovanie do a z parkovacích miest, Car2X (varovanie pred hrozbami v okolí založené na komunikácii medzi vozidlami) a modernizovaný Travel Assist. Štandardne je vozidlo vybavené svetlometmi ID.Light LED. Voliteľne môžu byť svetlá dostupné aj v ešte vyspelejšom matrixovom variante.
Pre majiteľov osobných automobilov to možno nevyznieva tak úžasne, ale vo svete dodávok a osobných dodávok je ID.Buzz jedným z technologických lídrov.
Nechýba ani moderný systém nabíjania. Vďaka možnosti Plug & Charge je možné využívať nabíjaciu stanicu bez potreby používania aktivačných kariet. Po pripojení sa auto samo autorizuje a spustí proces nabíjania. Ďalšou novinkou, hoci nie svetovo jedinečnou, je obojsmerné nabíjanie. To znamená, že ID.Buzz môže fungovať ako powerbanka, respektíve ako zdroj energie pre väčšie elektrické spotrebiče, pre karavan alebo dokonca celú domácnosť.
Pokiaľ ide o výkon pohonu, ten už v elektrických vozidlách zohráva čoraz menší význam. Podstatné je, aby sa batérie dali nabíjať rýchlo, že je krútiaci moment k dispozícii okamžite, že je pohon veľmi pružný a aby auto zvládalo aj diaľničné rýchlosti. Napriek tomu ID.Buzz nie je žiadna slabota: výkon elektromotora na zadnej náprave je 150 kW (204 koní) a krútiaci moment dosahuje 310 Nm. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 145 km/h a zatiaľ nie je známe, aký je dojazd so 77 kWh batériou. Malo by ísť o asi 400 kilometrov.
Vieme tiež, že v budúcom roku (s najväčšou pravdepodobnosťou) pribudne do ponuky verzia s menšou batériou a predstavená bude aj 7-miestna verzia. Zatiaľ nie je známe nič o verzii s motorom vpredu alebo pohonom všetkých štyroch kolies.
Tešíme sa na prvé jazdy
ID.Buzz je zaujímavé auto, ktoré dokáže v showroomoch spraviť rozruch, rovnako ako narobilo rozruch na veľtrhu v Hannoveri v roku 2017. Automobil je výnimočný svojím dizajnom (resp. estetikou), ale aj technicky, pretože ide o prvú od základov postavenú elektrickú dodávku. Volkswagen si tak podchytil významný spoločenský status, z ktorého budú môcť ťažiť v konečnom dôsledku zákazníci.