Volkswagen oslavuje milión vyrobených Touaregov. Takáto je história obľúbeného SUV zo Slovenska
3. generácia veľkého SUV zaznamenala významný miľník.
Najväčší slovenský výrobca automobilov pred pár mesiacmi oznámil, že z výrobnej linky Volkswagen Slovakia zišiel Touareg s poradovým číslom milión. Ako uvádza samotná automobilka, Touareg je prvým na Slovensku vyrábaným SUV, ktoré sa exportuje do celého sveta už 17 rokov. Presne v roku 2002 nám totiž nemecký Volkswagen odhalil prvú generáciu, ktorá sa prakticky okamžite stala veľmi obľúbenou a úspešnou po celom svete.
1. generácia (2002 – 2010)
Už v prvom podaní si Touareg (meno podľa národa Touaregov žijúcich v severnej Afrike) spravil silné meno, za čo mohla nielen mohutná a priestranná kabína, ale hlavne povestná technika. Štandardom bol pohon všetkých štyroch kolies, nechýbal uzamykateľný diferenciál či vzduchový podvozok so slušnou reguláciou svetlej výšky – od 160 až po 300 milimetrov. Prvá generácia síce spadala pod luxusné vozidlá typu SUV, pokiaľ ide o terénne vlastnosti a zručnosti, Touareg patril k špičke, keďže sa zďaleka nebál ani náročného terénu.
Jeho silnou stránkou boli aj pohoné jednotky. Okrem agregátov 2.5 R5 TDI, 3.0 V6 TDI či 3.2 V6 a 3.6 V6 sa totiž časom do ponuky dostali aj jednotky 4.2 V8, 5.0 V10 TDI a dokonca aj 6-litová W12-ka. Tá mala byť sprvoti len vecou obmedzenej 500-kusovej série, kvôli obrovskému dopytu sa však dvanásťvalec predával bez obmedzení. 450-koňový šesťliter dokázal približne 3-tonový kolos dostať z pokoja na stovku pod 6 sekúnd.
Časom sa však W12-ka aj 5-litrový V10-ka z ponuky vytratili, dôvodom boli už vtedy emisie – americká Rada energentického hospodárstva dokonca označila Toaureg V10 TDI za najhorší voz pre životné prostredie. V roku 2006 sa ukázala faceliftovaná verzia s modernejšou maskou a úspornejšími motormi s filtrami pevných častíc. Zaujímavosťou je, že kvôli emisným problémom z minulosti, bola faceliftovaná verzia v USA predávaná ako Touareg 2, neskôr sa ale vrátili ku klasickému názvu.
2. generácia (2010 – 2018)
Druhé pokračovanie sa na prvý pohľad až tak diametrálne nezmenilo, v skutočnosti bolo ale vo veci od základov nové auto. Pod majestátnym exteriérom sa opäť skrývala veľmi moderná technika – adaptívny tempomat, asistent pre jazdu v pruhoch, systém monitorujúci mŕtvy uhol, 4 kamery, 8-stupňová automatická prevodovka či prvé adaptívne diaľkové svetlomety s funkciou tlmenia, čím bolo zamedzené oslnenie okoloidúcich vozidiel aj počas zapnutého diaľkového sveta.
Paleta motorov už nebola tak široká, stavala však na osvedčených jednotkách. Základom bola 3-litrová V6-ka TDI a 4-litrová V8-čka TDI, predovšetkým pre americký trh ale ponuka rátala aj s agregátami 3.0 V6 TSI, 3.6 V6 FSI, 4.2 V8 FSI a 3-litrový VR6 TDI Clean Diesel. Aj pre druhú generáciu platilo, že išlo o súrodenca koncernového Audi Q7 a Porsche Cayenne, s ktorými Touareg zdieľal väčšinu techniky. Facelift v roku 2015 priniesol štandardne dodávané bi-xenónové svetlá, nové asistenčné systémy a vylepšený motor 3.0 TDI.
3. generácia (2018 – súčasnosť)
Touareg s poradovým čílom tri sa do predaja dostal len minulý rok. Medzigeneračne je veľké SUV citeľne ľahšie a zároveň dizajnovo okázalejšie a hranatejšie, za čo môže fakt, že vozidlo je určené predovšetkým pre ázijské trhy. V USA ho skrz emisný škandál nahradil americký model Atlas. 3. generácia sa pýši špičkovými full-LED svetlometmi iQ.Light, obrovskými 12,3″ digitálnymi budíkmi a centrálnym, až 15″ displejom infotainmentu. Paleta motorov je ochudobnená na tri jednotky – 3.0 V6 TSI, 3.0 V6 TDI a 4.2 V8 TDI.
Novinka stojí na platforme MLB, ktorú už zdieľa nielen s modelmi Audi Q7 a Porsche Cayenne, ale aj Audi Q8, Porsche Cayenne Coupé, Bentley Bentayga a Lamborghini Urus. V bratislavskom závode sa tak vyrába najluxusnejšie SUV-čka koncernu (okrem Bentley a Lamborghini), pričom Touareg zo Slovenska putuje do celého sveta, keďže práve u nás sa vyrába ako na jedinom mieste na svete.
Pri príležitosti osláv milióna vyrobených kusov si automobilka pripravila novú edíciu. Jej názov je Touareg One Million, pričom od klasických vyhotovení sa líši v detailoch – odtieň karosérie Sachura, špecifické 20, respektíve 21″ disky, zatmavené zadné svetlá, čierny leský difúzor a lemy blatníkov. Na stĺpiku pribudla plaketa One Million, zatiaľ čo v interiéri si miesto našli kožené sedadlá s hnedým prešívaním (rovnako na volante a radiacej páke). Pod kapotou je 3-litrové TDI s výkonom 210 kW / 286 koní. Oslavný model štartuje s cenovkou od 80 880 €.