Sociálne siete, Deti
Vplyv novodobých influencerov na deti a tínedžerov. Prečo sa im chcú podobať?
Mladí ľudia trávia na sociálnych sieťach sledovaním influencerov veľké množstvo času.
Deti si všímajú, čo tieto osoby robia, ako sa správajú, čo propagujú a aký majú štýl
Mladí ľudia trávia na sociálnych sieťach sledovaním influencerov veľké množstvo času.
Influencer je niekto, kto ovplyvňuje alebo mení spôsob, akým sa ostatní ľudia správajú.
Cambridge Dictionary definuje infuencera aj ako osobu, ktorá je platená nejakou spoločnosťou za to, aby ukazovala a popisovala svoje produkty a služby na sociálnych sieťach a nabádala iných ľudí, aby si ich kúpili.
Deti a tínedžeri objavujú kto sú, čo ich baví a v tomto veku si formujú svoje názory, myšlienky a hodnoty.
Podľa webu bezpecnenanete.sk býva influencer často niekto spomedzi tínedžerov, kto hovorí o tom, čo mnohé deti zaujíma a čo cítia, no nevyznajú sa v tom až tak dobre.
Týmto deťom pomáha pomenovať mnohé veci, inšpiruje ich, dá im radu. Zároveň jeho príspevky môžu byť trendy a zábavné, a preto ich sledovanie skrátka prináša deťom relax.
Ako veľmi dokážu influenceri ovplyvňovať deti?
Títo slávni a populárni ľudia majú veľkú moc. Pre svojich fanúšikov sú influenceri nositeľmi hodnôt, trendov, ideálov krásy a životného štýlu.
Deti si všímajú, čo tieto osoby robia, ako sa správajú, čo propagujú a aký majú štýl. Je normálne, že sa im chcú podobať a mať to, čo oni.
To je skrytá moc, ktorou influenceri disponujú, keď nadobudli popularitu.
To je možné využiť na hodnotné ciele, ako napr. šírenie dobra, búranie predsudkov alebo podporovanie zdravých či ekologických postojov, pomoci iným. Tiež sa to využíva na propagovanie produktov od značiek, s ktorými influenceri spolupracujú.
Ako môže influencer pomôcť deťom po psychickej stránke?
Je veľkou výhodou, keď ľudia s mocou dávajú tínedžerom a deťom pocítiť, že sú v poriadku takí, akí sú.
Môžu to docieliť tak, že nebudú propagovať iba tie krásne a svetlé stránky života, ale aj tie menej radostné a nepekné.
Šikana, hate-speech a nenávistné komentáre majú stále svoje miesto v internetovom prostredí. Svoju skúsenosť s tým majú aj influenceri, ktorí často musia čeliť týmto narážkam plných nenávisti.
Je dobré, keď sa tieto osoby podelia s publikom o tom, ako si s takýmito správami poradiť a vyriešiť to, aby to nezasahovalo do psychickej pohody človeka.
Takéto príspevky pomôžu deťom nehanbiť sa za to, čím prechádzajú, niekedy tam nájdu aj tipy na to, ako to zvládnuť. Ich príspevky však rozhodne nemôžu slúžiť ako univerzálne rady, uvádza web bezpecnenanete.com.
Podľa forbes.sk majú influenceri možnosť vyjadriť sa, postaviť sa v celospoločenských debatách na jednu alebo druhú stranu. To pomáha zdravej diskusii.
Ale stáva sa veľmi zriedka, že títo ľudia tento potenciál reálne využijú. S veľkým davom followerov prichádza veľká zodpovednosť.
Aký je dopad influencerov na životy mladých ľudí?
Ipcko.sk tvrdí, že krátkou odpoveďou na túto otázku by mohlo byť, že influencer oslovuje prirodzenú ľudskú túžbu po prijatí a našu potrebu patriť niekam.
Sekundárne tiež uľahčuje porozumenie svetu tým, že redukuje informačné toky, ktoré sa na nás valia z každej strany do zrozumiteľnej podoby.
Ľudia s veľkým dosahom na internete sa nám zdajú atraktívni, spoľahliví a autentickí. Pozorovaním ich príbehov, fotiek a videí z rôznych prostredí sa im dokážeme priblížiť a vcítiť sa do nich.
Štatistika ukazuje, že tento spôsob šírenia informácii je veľmi efektívny. Až 70% percent násťročných sledovateľov YouTube hovorí, že skôr veria influencerom než tradičným celebritám.
Túžba po dokonalom živote
Psychologička Jarmila Tomková v rozhovore pre forbes.sk uvádza: „Deti si neuvedomujú, že to, čo sledujú, je len výsek z jeho života. Influencer nie je vždy vyobliekaný, vtipný, aj on vie byť znudený či depresívny. Ale nenatáča o tom videá. Takýto hutný obsah, podľa ktorého je život krásny, samá párty, je skreslený. Deti si pripadajú, že nie sú dosť dobré a že práve ich životy sú jediné priemerné. Keď podliehajú tomuto skresleniu a neuvedomujú si to, tak sa tým znižuje ich sebaúcta. Treba im pripomínať, že to nie je celá realita, že videá sú zostrihané a že influenceri im dávajú len tú šľahačku na torte. No nikto neje šľahačku každý deň a nonstop.“
Influencer marketing
Influencer Marketing je hybridom starých a nových marketingových nástrojov.
Preberá myšlienku podpory celebrít a umiestňuje ju do modernej marketingovej kampane riadenej obsahom.
Hlavným rozdielom v prípade influencer marketingu je to, že výsledkom kampane sú spolupráce medzi značkami a influencermi, píše influencermarketinghub.com.
Je tiež dôležité si uvedomiť, že väčšina influencerov si systematicky vybudovala zanietené a nadšené publikum.
Nie je náhodné, že títo ľudia sledujú skôr influencerov ako značku.
Publikum sa v skutočnosti nezaujíma o značku. Zaujímajú ich iba názory influencerov.
Odbornosť influencerov
Od malička sme trénovaní na to, prijať radu a učiť sa od spoľahlivých a vplyvných ľudí.
Influenceri sú schopní pracovať efektívne, pretože pôsobia spoľahlivo na svojich sledovateľov, píše ipcko.sk.
Keď počúvame ich odporúčania a názory, prirodzene začíname predpokladať, že majú dostatočné znalosti, na základe ktorých svoj názor vytvorili a oveľa skôr ich prijmeme ako tie faktografické.
Títo ľudia s veľkým vplyvom sú v centre kultúrneho diania.
Rôzne značky a firmy ich pozývajú na svoje akcie, televízie s nimi robia rozhovory a tým vytvárajú dojem, že majú tie najnovšie informácie z moderného sveta, oveľa skôr než ostatní.
Množstvo informácií
V dnešnej digitálnej dobe sa informácie okolo nás šíria extrémnou rýchlosťou.
Preto je veľmi dôležité, aby sme si informácie overovali a neverili všetkému, čo si prečítame na internete.
Ak sa chceme rozhodnúť informovane, musíme si urobiť prieskum informácií.
Háčik je v tom, že vek informácií spôsobuje ich prebytok. Je vedecky dokázané, že množstvo informácií sťažuje rozhodovanie a vo výsledku znižuje spokojnosť ľudí.
Človek jednoducho nemôže prejsť všetky dostupné zdroje a urobiť si skutočne objektívne rozhodnutie.
Týmto spôsobom môžu influenceri pomôcť ľudskému rozhodnutiu prijať nekriticky názor, pretože influencer dokáže prekonať tieto prirodzené filtre prostredníctvom dôveryhodnosti.
Známy človek na sociálnych sieťach prejde niekoľko zdrojov, vyberie za nás produkt, názor alebo pohľad, naservíruje nám ho a uľahčí nám rozhodovanie.
Takto podaná informácia zvyšuje pravdepodobnosť, že sa nekriticky rozhodneme a prijmeme pokojne aj neoverenú informáciu alebo takú informáciu, aká vyhovuje influencerovi z hľadiska vytvorených spoluprác.
Influencer ako dôveryhodný zdroj
Ak je to dobré pre veľa ľudí, je to dobré aj pre mňa.
Ipcko.sk tvrdí, že sociálny dôkaz/potvrdenie je koncept, na základe ktorého ľudia predpokladajú, že je niečo dobré, ak to tak vyhodnotili už ľudia pred nimi.
Ak má teda influencer početné publikum, dáva to sledovateľom signál, že je dôveryhodným zdrojom. Sledujúci potom skúšajú rôzne tipy a triky, diéty a dávajú na jeho rady.
Môžeme si spomenúť na rôzne tik-tok challenge s jedením tabliet na pranie alebo jedenie škorice – čo sú zdravie ohrozujúce situácie.