AUTO | BIZNIS

Výroba áut v Európe sa opäť zastavuje, chýba kľúčová dodávka tovaru z Ukrajiny

Globálny charakter autopriemyslu sa v uplynulých dvoch rokoch stal jeho slabinou. Po problémoch s covidom a nedostatkom čipov je novým veľkým problémom situácia na Ukrajine.

AUTOVÝROBA V RUSKU: V marci 2021 bol výrobný závod VW Group v ruskej Kaluge vyhlásený za jeden z najlepších závodov koncernu. Foto: VW Group RU

 

Ruská invázia na Ukrajinu dramatickým spôsobom ovplyvňuje ruský aj európsky autopriemysel. Analytické spoločnosti J.D. Power a LMC Automotive upravili svoje odhady celosvetového predaja nových áut v roku 2022 práve kvôli vojne na Ukrajine, odhad sa znížil o 400 000 automobilov na 85,8 miliónov kusov.

Dôvodom sú sankcie proti Rusku zo strany prakticky celého sveta a s tým súvisiace obmedzenia aj pre spoločnosti, ktoré na ruskom trhu vyrábajú a predávajú autá alebo kľúčové komponenty pre autopriemysel.

Mnohé krajiny prestali do Ruskej federácie dodávať polovodiče, pretože okrem autopriemyslu sa používajú aj v zbrojárskom priemysle. Predovšetkým čipy od firiem Bosch, NXP, Infineon a X-Fab boli distribuované prevažne do automobilových tovární.

Zásadným obmedzením pre tamojšie automobilky je tiež odpojenie Ruska od systému SWIFT a fakticky nemožnosť exportu – vrátane áut vyrobených v tejto krajine, hoci od európskych výrobcov Tento faktor je považovaný kľúčový, pretože montážne závody nachádzajúce sa v Ruskej federácii neslúžia len na výrobu vozidiel pre domáci trh.

INZERCIA

Vo veľkej miere sa vyvážajú do celého sveta vrátane Európy, práve tak ako sú autá vyrobené na Slovensku vo väčšine exportované do zahraničia.

Najviac postihnutými automobilkami sú Renault, ktorý čiastočne vlastní aj ruský AutoVAZ, Volkswagen, ten má továrne v regióne Kaluga, Stellantis, Mitsubishi a problémy neobišli ani Ford, ten vlastní 50-percentný podiel v spoločnom podniku Ford Sollers, ktorý má v Rusku tri montážne závody.

 

Nielen čipy, ale už aj káble začínajú byť v globalizovanom autopriemysle problémom. Foto: Brett Sayles @Unsplash.com

Celkom nový problém – nedostatok káblov

Teraz však do popredia vystupuje celkom nový problém európskeho priemyslu, ktorý úzko súvisí so situáciou na Ukrajine. Výrobcovia automobilov ako Volkswagen, BMW a Porsche sa v týchto hodinách snažia získať dôležité káblové zväzky inou cestou ako doteraz, pretože dodávatelia na západnej Ukrajine boli zablokovaní ruskou inváziou, čo si vynútilo zastavenie výroby v automobilkách v Nemecku.

V jednom priemernom aute sa nachádza asi až 5 kilometrov káblových zväzkov a sú preto považované za kľúčový komponent nových automobilov.

Podľa analýzy údajov spoločnosti Comtrade za rok 2020 vykonanej poradenskou spoločnosťou AlixPartners boli káblové zväzky najdôležitejším automobilovým komponentom vyvážaným z Ukrajiny do Európskej únie, čo predstavuje takmer 7 percent všetkých dovozov tohto produktu.

Zdroje z odvetvia tvrdia, že dodávateľom môže trvať mesiace, kým zvýšia kapacitu na alternatívnych miestach – zmeny si vyžadujú továrenské priestory, stroje a nástroje, pracovníkov a financovanie.

Ovplyvnení dodávatelia sú Leoni, Fujijura a Nexans. Problémy s dodávkami už zasiahli niektoré montážne závody Volkswagenu, vrátane jeho domovskej továrne vo Wolfsburgu a jeho nemeckých závodov na elektromobily, zatiaľ čo Porsche pozastavilo výrobu vo svojom závode v Lipsku. BMW bolo nútené zastaviť výrobu automobilov BMW a Mini vo svojich nemeckých a iných európskych závodoch. Dôsledky sankcií však pocítia aj mnohé ďalšie automobilové spoločnosti, ako Mercedes-Benz (so závodom na Triedu E a modely SUV), BMW (v Rusku autá len montuje, nevyrába), Continental, ale aj Magna International a Visteon.

 

 

 

Zdroje:

 

Pokračujte na ďalší príspevok »