Technologické pokroky
Bratislava a Berlín za hodinu vlakom? Hyperloop prichádza
Dizajn Myšlienka modernej technológie Hyperloop vznikla u amerického miliardára Elona Muska (SpaceX, Tesla). Potom, čo sa o tejto technológii vyjadril viackrát na verejnosti, vydal tím inžinierov SpaceX a Tesla v roku 2013 otvorený koncept. Táto prvotná myšlienka priniesla množstvo spoločností a dokonca aj študentských tímov, ktoré sa pokúsili navrhnúť svoje vlastné verzie. Medzi nimi bolo… Prečítať celé
Adam Nemcik
Copywriter, freelancer a zabávač vo voľnom čase Košice | Slovensko
Dizajn
Myšlienka modernej technológie Hyperloop vznikla u amerického miliardára Elona Muska (SpaceX, Tesla). Potom, čo sa o tejto technológii vyjadril viackrát na verejnosti, vydal tím inžinierov SpaceX a Tesla v roku 2013 otvorený koncept.
Táto prvotná myšlienka priniesla množstvo spoločností a dokonca aj študentských tímov, ktoré sa pokúsili navrhnúť svoje vlastné verzie. Medzi nimi bolo niekoľko študentov v španielskom meste Valencia. Kedy sa ale Hyperloop začal brať vážne?
„Začali sme v roku 2015 po oznámení Elona Muska, ešte keď sme boli študentmi,“ uviedol Juan Vicén Balaguer, spoluzakladateľ a šéf marketingu start-upu Hyperloop Zeleros, ktorý dnes zamestnáva viac ako 50 ľudí a získal okolo 10 miliónov eur vo financovaní. „Na tejto technológii pracujeme päť rokov a môže to byť skutočný alternatívny spôsob prepravy.“
Napriek tomu je myšlienka hyperloopu staršia ako Elon Musk a je podobná predchádzajúcej myšlienke nazývanej vactrain. Vactrain bol navrhovaný dizajn pre vysokorýchlostnú železničnú dopravu, ktorý by využíval tunely so zníženým odporom vzduchu a to by umožnilo vozidlám cestovať veľmi vysokou rýchlosťou s relatívne malým výkonom.
Podobný koncept už navrhol autor 19. storočia Michel Verne, syn Julesa, a odvtedy ho pravidelne rozvíjajú autori sci-fi a technológovia. Teraz sa však zdá, že sa Hyperloop sa chystá na prielom a Zeleros je jedným z prebiehajúcich konceptov.
Vysokorýchlostný tunel
Každá spoločnosť používa inú úroveň tlaku. Niektoré sa chystajú na úroveň tlaku v priestore. To znamená, že atmosféra v tuneli je podobná vesmíru a neobsahuje takmer žiadny vzduch. Takýto stav by umožňoval veľmi vysoké rýchlosti, pretože vlak by nebol vystavený takmer žiadnemu treniu. Napriek tomu táto technológia prichádza s radou praktických problémov.
Je veľmi ťažké a nákladné dosiahnuť a udržať túto úroveň tlaku pri dlhých úsekoch v tuneli. Otázkou by bola aj bezpečnosť. Ak by sa niečo stalo s vlakom, cestujúci by boli vystavení nebezpečným vákuovým podmienkam. Preto sa spoločnosť Zeleros zameriava na vysokotlakové trubice. „Bolo by to podobné ako v prípade letectva,“ uviedol Vicén.
Tlak v skúmavkách navrhnutý spoločnosťou Zeleros by sa rozšíril na zhruba 100 milibarov. To im zase umožňuje kopírovať bezpečnostné systémy z lietadiel, napríklad kyslíkové masky, ktoré padajú z horných skriniek. Táto voľba dizajnu tiež zlacňuje výrobu a tým znižuje náklady na infraštruktúru.
V prednej časti takého vlaku je kompresor, ktorý vyzerá ako predok motora dopravného lietadla a ktorý nasáva vzduch. Vzadu ho zase vypúšťa a poskytuje tak pohon pre vozidlo. Takzvaný lineárny motor je tiež umiestnený v kľúčových častiach trate, ako je napríklad štart, aby mal vlak počiatočný pohon.
Odtiaľ sa už samostatne pohybuje po trati a magnety v hornej časti vozidla ho priťahujú k hornej časti rúry a spôsobujú jej levitáciu. Takýto návrh vlaku by bol schopný prepraviť 50 až 200 cestujúcich s rýchlosťou 1000 km/h. Pre porovnanie, rýchlosť osobného lietadla na krátku vzdialenosť je 800 km/h.
Hyperloop v budúcnosti
Jedným z kľúčových problémov sú regulácie. Európska únia je prvým regiónom, ktorý má výbor na podporu regulácie a štandardizácie hyperloopov. V súvislosti s vytvorením spoločného technického výboru pre Hyperloopy v roku 2020 je Európskym výborom pre normalizáciu a Európskym výborom pre elektrotechnickú normalizáciu.
Ide o dôležitý krok, ak sa chcú tieto vlaky stať komerčne životaschopnými. Tieto plavidlá by pracovali doteraz nevídanou rýchlosťou s novými bezpečnostnými vlastnosťami, ako sú bez vzduchové trubice. To by si zase vyžadovalo nové nariadenia a štandardizácie, napríklad postup, ak je kapsula bez tlaku.
Táto technológia tiež zostáva trochu nevyskúšaná, aj keď sa experimenty v reálnom svete vyskytujú častejšie. Vicén spomína, ako už svoju technológiu testovali v počítačových simuláciách, kde môžu modelovať napríklad aerodynamické podmienky a elektromagnetickú dynamiku. Používajú tiež takzvané fyzické demá alebo prototypy, ktoré v laboratórnych podmienkach testujú.
Napriek tomu presun z laboratórií je často náročný. Práve teraz plánujú postaviť testovaciu dráhu dlhú 3 km v Španielsku, kde do roku 2023 dúfajú, že predvedú svoju technológiu. Momentálne spolupracujú s prístavom vo Valencii na štúdiu použitia Hyperloopu pri preprave nákladu.
Technológia Hyperloopov môže byť ešte pár rokov mimo, ale pravdepodobne ich v budúcnosti uvidíme viac a možno sa stanú najvýznamnejším dopravným prostriedkom v blízkej budúcnosti. Ak vás zaujímajú podobné technológie, určite si prečítajte aj tento článok.