Typy ženských postáv
Cez dievča od vedľa až po silnú a nezávislú: Ženské postavy vo filme
Filmový priemysel je silné médium. Určuje trendy, prináša zábavu a láka divákov tými najzaujímavejšími príbehmi. Je to práve kombinácia deja a postáv stojaca za úspechom snímky. Napriek tomu, že je väčšina filmov fikciou, scenáristi píšu charaktery podľa skutočného života. Alebo nie? Pokiaľ ide o ženské postavy, škatuľkovanie povahových čŕt pri nich nebolo zhovievavé. Existuje niekoľko… Prečítať celé
Filmový priemysel je silné médium. Určuje trendy, prináša zábavu a láka divákov tými najzaujímavejšími príbehmi. Je to práve kombinácia deja a postáv stojaca za úspechom snímky. Napriek tomu, že je väčšina filmov fikciou, scenáristi píšu charaktery podľa skutočného života. Alebo nie? Pokiaľ ide o ženské postavy, škatuľkovanie povahových čŕt pri nich nebolo zhovievavé. Existuje niekoľko úloh, ktoré diváci prijali a charakterizujú podľa nich ženy aj v reálnom svete.
Girl next door a Femme fatale
Dievča od vedľa predstavuje ženský ideál svojho časového obdobia. Všeobecne však pochádza z malého mesta, je pokorná, obetavá a nekonfliktná. Ak ide o romantický príbeh, v živote chlapca hrá rolu susedky či kamarátky z detstva. Ich rozhovory sú nenútené, ale konfliktom je práve to, že jeden z nich hlbšie city prehliada.
Začiatkom 21. storočia sa k charakteristikám pridal intelekt a sčítanosť. Ženské postavy odmietali zastaraný pohľad na svet – príkladom je Rory zo seriálu Ženy z rodu Gilmorovcov (2000 – 2007). Aj keď je po fyzickej stránke stále symbolom nevtieravej krásy, jej ambície presahujú vytváranie tepla domova.
Od 40. rokov minulého storočia bola pravým opakom „amerického zlatíčka“ zvodná femme fatale. Krátko po 2. svetovej vojne sa stala obrazným vyjadrením toho, že zdanlivo normálny život sa môže kedykoľvek zmeniť. Tieto temné a komplikované postavy nemajú najlepšie úmysly, ale zaručene pritiahnu pozornosť divákov. Je obrazom ženskej sily a častokrát aj sexuálneho oslobodenia, no tieto prvky jej osobnosti sa vnímajú negatívne. Zrejme preto, aby nastavila obraz spoločnosti, ktorú desí žena s jasne stanovenými cieľmi.
Väčšinou sa vo filme zjaví už ako zosobnenie príťažlivosti. Jej zrod ale môžeme vidieť napríklad v „komiksovke“ Batman sa vracia (1992). Z osamelej sekretárky Seliny Kyle (Michelle Pfeiffer) sa stane hrdé, nebojácne stvorenie – Catwoman.
Cool girl a „príliš dievčenská“ žena
Paradoxne je cool girl jednou z chlapcov. Miluje nezdravé jedlo, nebojí sa po ňom vydávať rôzne zvuky a ešte sa na nich aj hlasne zasmeje. Muži ju zbožňujú, ženy ju nenávidia. Keďže je chlapskou fantáziou, správa sa pasívne a nenaštve svojich mužských spoločníkov ničím „typicky ženským“. Zaujímavý je práve fakt, že sa tým pádom zjednodušujú aj muži. Cool girl môže zbožňovať šport a vedieť rozoznávať autá nielen podľa farby. Dôležité však je, aby sa tieto vlastnosti neoceňovali v rámci mužského pohľadu, ale vo svete ako takom.
Nezabudnuteľný monológ z filmu Gone Girl (2014)
Ak poznáte romantickú komédiu Ako prísť o muža za 10 dní (2003), spomeniete si ako sa správala hlavná hrdinka Andy (Kate Hudson). Aby donútila Bena (Matthew McConaughey) rozísť sa s ňou, začala byť príliš citlivá a náročná. Film sa ironicky pozeral na estrogénovú vlnu, ktorá je vraj príčinou mnohých rozchodov. Radosť z ružovej farby, volánových šiat a filmov o láske robí ženu na pohľad slabšou, prípadne jednoduchšou.
Pravá blondínka (2001) svojím príbehom zatienila vtedajšie ženské postavy. Elle Woods (Reese Whiterspoon) sa prihlási na Harvard, aby získala späť bývalého priateľa. Jej pravou láskou sa však stane právo a v ružovom kostýme vyhrá veľký prípad. Charakteristika dievčenskej ženy tak ukázala, že jemný zovňajšok automaticky neznamená absenciu iných kvalít.
„Drsňáčka“ a Nezávislá žena
Drsné dievča sa stane odolnou, ak zažije veľkú traumu alebo sa snaží prežiť v mužskom prostredí. V tom spočíva jej čaro, nie je iba dvojdimenzionálnou postavou, ale divákov k obrazovkám pritiahne svojím príbehom. Tvrdosť charakteru sa nemeria iba podľa fyzickej odolnosti, ale takisto prostredníctvom emocionálneho prežívania. Na konci thrilleru Sicario (2015) nedokáže Kate (Emily Blunt) zastreliť nemorálneho kolegu. Aj keď sa to v danej chvíli môže javiť ako slabosť, nepodľahla korupcii a zachovala si svoje zásady.
Kľúčovým znakom nezávislej ženy je samostatnosť. Ženské postavy sa ocitnú vo víre veľkomesta, ktoré je pre nich výzvou. Dobytím tohto intenzívne konkurenčného, nepriateľského prostredia protagonistka ukazuje svoje schopnosti a nachádza samu seba. Postava Julie Roberts sa vo filme Erin Brockovich (2000) prebojuje do právnickej firmy a takmer sama zvrhne skazenú korporáciu.
Divákom to navodzuje pocit, že ak chceme byť skutočne nezávislí, musíme byť na všetko sami. Čo však skutočne vidíme v najpútavejších príbehoch nezávislých žien, je dôraz na prítomnosť blízkych. Partner alebo najbližší priatelia im nebránia v ceste, ale podporujú stanovené ciele.
Zdroje: www.filminquiry.com, www.the-take.com
Zdroj titulnej fotografie: pexels.com