Zoznámte sa s Jeanne Dielmanovou. Magazín Sight and Sound zverejnil nový rebríček najlepších filmov všetkých čias

Magazín Sight and Sound raz za desať rokov organizuje anketu o najlepší film histórie. Najnovšie vydanie prevrátilo doterajšie trendy naruby, prvýkrát sa na najvyššie miesto dostala snímka, ktorú režírovala žena. Predstavujeme nový najlepší film všetkých čias: Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel. Jedna žena vládne všetkým Časopis Britského filmového inštitútu začal tradíciu v roku… Prečítať celé
Vydané 7. decembra 2022 / Autor / Obsahuje tieto témy: , , , , , , ,

Magazín Sight and Sound raz za desať rokov organizuje anketu o najlepší film histórie. Najnovšie vydanie prevrátilo doterajšie trendy naruby, prvýkrát sa na najvyššie miesto dostala snímka, ktorú režírovala žena. Predstavujeme nový najlepší film všetkých čias: Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel.

Jedna žena vládne všetkým

Časopis Britského filmového inštitútu začal tradíciu v roku 1952. Tohtoročná (ôsma) edícia bola zatiaľ najväčšia, zapojilo sa do nej 1639 kritikov, kurátorov, archivárov a akademikov. Na prvú pozíciu vyniesli dielo Belgičanky Chantal Akermanovej z roku 1975, pričom do najlepšej desiatky sa predtým nedostal žiaden film od ženy. Jeanne Dielmanová sa v rebríčku po prvý raz objavila pred desiatimi rokmi, keď obsadila 35. priečku. Teraz sa postarala o triumf ženskej, ba možno až feministickej kinematografie. Na sedmičke je Francúzka Claire Denisová (Dobrá práca, 1998), v prvej stovke je jedenásť snímok od režisérok, dekádu dozadu boli iba dve.

Príbeh ženy, troch dní v živote vdovy v domácnosti, ktorá si privyrába príležitostnou prostitúciou, narúša zaužívané na špici rebríčka aj z formálneho hľadiska. Svojím štýlom má omnoho bližšie k avantgarde než k mainstreamu a trvá takmer tri a pol hodiny, čo si vyžaduje zanieteného a pozorného diváka. Len druhýkrát v existencii ankety zvíťazila európska snímka, v prvom vydaní rebríčka triumfovali Zlodeji bicyklov od Vittoria De Sicu. Ide o učebnicový príklad talianskeho neoralizmu s amatérskymi hercami a so zachytávaním sociálnych problémov v povojnovom Taliansku. Štyridsať rokov potom dominoval v hlasovaní Občan Kane (réžia Orson Welles, 1941), až v roku 2012 ho z piedestálu zosadilo Vertigo (r. Alfred Hitchcock, 1958). Tieto dve klasiky klesli o jedno miesto, Vertigo je druhé a Občan Kane tretí.

Kým Vertigo sa dekády postupne približovalo k Občanovi Kaneovi a oba sú hollywoodske filmy, Jeanne Dielmanová sa zjavila odnikiaľ. Vnáša to (staro)nový pohľad na to, čo by malo byť považované za najlepší film všetkých čias? Jeanne Dielmanová aj Zlodeji bicyklov sú príslušníci hnutí, na jednej strane ženského, na druhej neorealistického. Uvidíme, ako budú respondenti na túto problematiku nahliadať o ďalších desať rokov.

Top 10 filmov všetkých čias podľa odborníkov 2022:

  1. Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel (r. Chantal Akermanová, Belgicko, Francúzsko, 1975)
  2. Vertigo (r. Alfred Hitchcock, USA, 1958)
  3. Občan Kane (r. Orson Welles, USA, 1941)
  4. Príbeh z Tokia (r. Jasudžiro Ozu, Japonsko, 1953)
  5. Stvorení pre lásku (r. Kar-wai Wong, Hongkong, Francúzsko, 2000)
  6. 2001: Vesmírna odysea (r. Stanley Kubrick, USA, Spojené kráľovstvo, 1968)
  7. Dobrá práca (r. Claire Denisová, Francúzsko, 1998)
  8. Mulholland Dr. (r. David Lynch, Francúzsko, USA, 2001)
  9. Muž s kinoaparátom (r. Dziga Vertov, ZSSR, 1929)
  10. Spievanie v daždi (r. Gene Kelly, Stanley Donen, USA, 1951)

Kompletné poradie

INZERCIA

Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel. Zdroj: screenshot, YouTube

Hlasovali aj režiséri

Štvrtýkrát vyberali najlepší film v dejinách aj režiséri. Takisto táto anketa sa rozrastá, v prvej edícii v roku 1992 ich hlasovalo 101, v minulom vydaní 358 a v najnovšom už 480. Magazín Sight and Sound oslovil tvorcov experimentálnych, umeleckých, mainstreamových i žánrových diel, boli medzi nimi Martin Scorsese, Gaspar Noé či Bong Joon-ho.

Kolegovia dopriali prvenstvo Stanleymu Kubrickovi a jeho sci-fi 2001: Vesmírna odysea z roku 1968. Aj tu ide o zmenu na čele, Vesmírna odysea sa posunula z druhej priečky a vystriedala japonský Príbeh z Tokia (r. Jasudžiro Ozu, 1953), v úvodných dvoch vydaniach triumfoval Občan Kane. Najlepšiu trojku uzatvára Krstný otec (r. Francis Ford Coppola, 1972), Príbeh z Tokia skončil štvrtý spoločne s Jeanne Dielmanovou. Na šiestej pozícii sú Vertigo a 8½ (r. Federico Fellini, 1963).

Top 10 filmov všetkých čias podľa režisérov 2022:

  1. 2001: Vesmírna odysea (r. Stanley Kubrick, USA, Spojené kráľovstvo, 1968)
  2. Občan Kane (r. Orson Welles, USA, 1941)
  3. Krstný otec (r. Francis Ford Coppola, USA, 1972)
  4. Príbeh z Tokia (r. Jasudžiro Ozu, Japonsko, 1953) a Jeanne Dielmanová, Obchodné nábrežie 23, 1080 Brusel (r. Chantal Akermanová, Belgicko, Francúzsko, 1975)

6. Vertigo (r. Alfred Hitchcock, USA, 1958) a 8½ (r. Federico Fellini, Taliansko, Francúzsko, 1963)

8. Zrkadlo (r. Andrej Tarkovskij, ZSSR, 1975)

9. Persona (r. Ingmar Bergman, Švédsko, 1966), Stvorení pre lásku (r. Kar-wai Wong, Hongkong, Francúzsko, 2000) a Detail (r. Abbas Kiarostami, Irán, 1989)

Kompletné poradie

2001: Vesmírna odysea (1968). Zdroj: screenshot, YouTube

 

Zdroje: bfi.org.uk, cfsd.cz

Zdroj titulnej fotografie: screenshot, YouTube

Pokračujte na ďalší príspevok »